Compromís Social > Un projecte de la UdG a Guatemala-Mèxic comparteix la realitat de col·lectius vulnerables

Cooperació

El projecte “Denúncia i superació de vulnerabilitats a la frontera de Mèxic‐Guatemala; Fase 3. Emergències per mobilitat i desastres. Caravanes immigrants i menors, famílies i col·lectius LGTBI+” té el propòsit de compartir experiències i aprenentatges sobre la realitat de col·lectius vulnerables. Aquest projecte va ser finançat en el marc dels ajuts a projectes de cooperació per al desenvolupament 2019 que concedeix la Universitat de Girona.

El projecte “Denúncia i superació de vulnerabilitats a la frontera de Mèxic‐Guatemala; Fase 3. Emergències per mobilitat i desastres. Caravanes immigrants i menors, famílies i col·lectius LGTBI+” és la 3a fase del projecte iniciat l’any 2017. Manté els mateixos objectius de l’inici però cada fase ha prioritzat uns col·lectius específics d’entre els que immigrants que creuen la frontera de Guatemala‐Mèxic. A la primera fase es va treballar amb el col·lectiu genèric, a la segona ens vam enfocar en LGTBI+ i en aquesta tercera fase l’objectiu consistia en la consolidació de xarxes entre grups de recerca de la UdG i d’ECOSUR i entre organitzacions de defensa de Drets Humans de col·lectius en trànsit, en especial menors i col·lectiu LGTBI+.

El projecte es basa en una relació de cooperació i col·laboració entre un grup de professors i estudiants del Grau de Ciències Polítiques i de l'Administració i de Treball Social de la UdG, investigadors d’ECOSUR‐Seu Tapachula i la ONG Una Mano Amiga contra la SIDA, que treballa arreu de l’estat de Chiapas i amb col·lectius que estan en els dos costats de la frontera: Tapachula a Mèxic i Coatepeque a Guatemala. De fet, 5 estudiants hi han participat amb estades allí, col·laborant amb professionals d’ECOSUR, i han fet els seus TFGs sobre aquesta experiència.

Cal remarcar que, tot i que la pandèmia causada per la COVID-19 va fer que les tres persones de la UdG que havien d’anar a Mèxic suspenguessin la seva estada, van poder readaptar el projecte treballant en línia i assolir de manera exitosa els objectius programats.

Així doncs, s’han pogut consolidar les xarxes entre grups de recerca de la UdG i ECOSUR i la vinculació d’investigadors amb organitzacions de defensa de Drets Humans, LGTBI+ i persones migrants més rellevants a la frontera Guatemala/Chiapas‐Mèxic. També s’han elaborat tallers i seminaris de formació de professors de la UdG per a membres d’organitzacions de defensa de Drets Humans i de persones immigrants de Chiapas i, per últim, s’ha elaborat material destinat a organitzacions de defensa de Drets Humans i persones migrants, menors en trànsit i el col·lectiu LGTBI+ que demanen refugi a Mèxic i als Estats Units.

El projecte ha estat una eina idònia per establir canals de comunicació, aprenentatge i col·laboració entre professors de la UdG, ECOSUR i la Societat Civil Organitzada de Girona i de Chiapas que treballa en temes d’immigració. Amb aquest projecte s’ha generat coneixement sobre la realitat de col·lectius immigrants en risc (dones, nens i nenes, joves, integrants de grups LGTBI+) a Mèxic i Centre Amèrica i les accions de les organitzacions que s'ocupen de l'assistència d'aquests en terreny. Gràcies al projecte s’ha pogut aportar recursos i eines per desenvolupar productes de difusió i vinculació social on es projecta la tasca de les organitzacions socials i també es dóna a conèixer el drama humà que representa la mobilitat forçada per la violència, de centreamericans (la majoria hondurenys i guatemalencs) cap a Mèxic i els Estats Units.

El projecte es manté amb el compromís de consolidar una xarxa ja existent entre la UdG i els acadèmics i activistes mexicans que treballen a la frontera entre Guatemala i Mèxic. Amb aquest objectiu el professor Enrique Coraza va visitar i treballar a Girona durant el mes de gener de 2020.

Aquest projecte ha estat liderat pel professor de la Facultat de Dret de la Universitat de Girona Salvador Martí Puig.