Càtedres de la UdG > Col·laborem en la conclusió dels "mapes sonors" de l'Escola Pia d'Olot

Càtedra de Promoció de la Salut

Col·laborem en la conclusió dels "mapes sonors" de l'Escola Pia d'Olot

Des de la Càtedra hem ajudat a concloure el projecte de mapes sonors de la ciutat d’Olot elaborat per l'alumnat de 3r d'ESO de l’Escola Pia d’Olot que han analitzat, no només l’impacte que té el soroll sobre la salut de les persones, sinó les diferències entre barris, els usos dels espais, o els diferents efectes segons la seva naturalesa.

En el marc del Projecte Artístic l’alumnat de 3r d’ESO de l’Escola Pia d’Olot ha estat treballant els conceptes de “so i soroll”. Per fer-ho han estudiat en primer lloc el seu entorn més proper, l’escola, i en segon lloc els mapes sonors de la ciutat d’Olot. Aquests mapes han recollit els sons o sorolls existents en diferents espais de la ciutat i els han  analitzat des de diferents perspectives: la comparació entre barris sociològicament diferenciats, l’efecte del trànsit en l’ús de l’espai públic, els estímuls sonors en funció de la franja horària, etc.

Del seu propi anàlisi han extret diferents conclusions, com la tranquil·litat que genera l’absència de trànsit, el benestar que generen els sons naturals, la identificació dels espais segons col·lectius, les diferències existents entre barris de diferent condició socioeconòmica –més actius els barris més populars-, les diferències segons franja horària, i els efectes que genera el soroll en el benestar i en la salut: sensació de ressentiment, molèstia i molt sovint pèrdua de concentració, o conseqüències més greus com cefalea (mal de cap), inestabilitat emocional, irritabilitat, agressivitat, o símptomes d'ansietat i estrès.

El passat dilluns dia 15 de març vam poder conèixer el projecte de primera mà i tenir el plaer d’ajudar-los a concloure el procés en dues sessions en les què van compartir amb nosaltres el procediment que han fet  i els resultats obtinguts.

Amb la participació de l’alumnat vam poder ajudar a connectar el seu treball amb les principals perspectives internacionals en matèria de promoció de la salut, així com el perfecte encaix de la feina feta amb els actius en salut, els determinants de la salut i les desigualtats en salut, que contribueixen a que aquests tinguin un efecte desigual en la població.

Agrair la rebuda i felicitar a tots ells i elles pel procés de descoberta i la feina feta!!