Càtedres de la UdG > El circuit OEIAC sobre l'ús responsable i sostenible del ChatGPT es fa viral

Observatori d'Ètica en Intel·ligència Artificial

El circuit OEIAC sobre l'ús responsable i sostenible del ChatGPT es fa viral

Amb l'objectiu de mostrar les principals capacitats i limitacions del ChatGPT, l'OEIAC va dissenyar un circuit per encoratjar l'ús responsable i sostenible d'aquestes eines que generen una continuació "raonable" de qualsevol text que s'hagi escrit fins ara.

El circuit OEIAC sobre l'ús responsable i sostenible del ChatGPT fou dissenyat per proporcionar una informació sintètica de conscienciació sobre l'ús d'una eina que, sens dubte, ofereix capacitats però que, també, té limitacions i planteja nombrosos dilemes o consideracions ètiques a tenir en compte. El primer fa referència a la fiabilitat i credibilitat de la informació que ofereix aquesta eina. Així doncs, proposem que cal preguntar-se si ens importa saber les fonts d'informació documentals i que aquestes siguin acurades i riguroses. El segon està relacionat amb la validesa i veracitat. En aquest sentit, plantegem si els usuaris tenen expertesa per validar els resultats obtinguts, malgrat no conèixer les fonts documentals i, és clar, per corregir inexactituds. Aquestes dues consideracions ètiques són especialment important si els usuaris busquen informació a través del ChatGPT. En el cas que només vulguin tenir una conversa, s'informa d'altres consideracions a tenir en compte. La primera és el plagi i l'ús honest de la informació. Des d'aquest punt de vista, plantegem als usuaris si saben que poden incórrer en un possible plagi de les fonts emprades per generar el resultat amb l'ús del ChatGPT. En segon lloc, plantegem un tema crític que és la sostenibilitat ambiental relacionada amb els grans models de llenguatge. Així doncs, fem referència a si els usuaris són conscients de la ingent quantitat diària d'emissions de CO2 associades a l'ús del ChatGPT. Finalment, no podem deixar de fer esment d'un altre tema cabdal i és que darrera de la intel·ligència artificial sempre hi ha persones i, en la majoria de casos, trobem explotació relacionada amb els salaris paupèrrims que reben les persones etiquetadores de contingut, també del ChatGPT. Després de seguir el circuit, els usuaris no tan sols es poden situar, sinó que també poden esbrinar (si no ho saben) que limitant el temps d'ús no prioritzen les experiències immediates sobre les conseqüències a llarg termini.

Podeu consultar i baixar-vos el circuit OEIAC a través de la nostra pàgina de recursos pedagògics.

També podeu comprovar la viralitat del circuit a través de la piulada més repiulada (gràcies, Genís Roca): https://twitter.com/genisroca/status/1639903267793633283?s=20