Càtedres de la UdG > El Comitè Consultiu de la Convenció 108+ publica una guia sobre el reconeixement facial

Observatori d'Ètica en Intel·ligència Artificial

En aquesta guia es proporcionen una sèrie de mesures de referència o directrius per als governs, els desenvolupadors de reconeixement facial, els fabricants, els proveïdors de serveis i les entitats que utilitzen tecnologies de reconeixement facial per tal que segueixin i apliquin una sèrie de directrius perquè aquesta tecnologia no afecti negativament la dignitat humana, els drets humans i les llibertats fonamentals de qualsevol persona.

El Consell d'Europa a través del seu Comitè Consultiu de la Convenció 108+ per la protecció dels individus en relació al processament de dades personals publica una guia amb directrius sobre el reconeixement facial.

En aquest document es fa referència, entre altres, a la prohibició de les tecnologies de reconeixement facial per copsar característiques sociodemogràfiques de les persones sense garanties adequades:

"S'ha de prohibir l'ús del reconeixement facial amb l'únic propòsit de determinar el color de la pell, les creences religioses o d'altres, el sexe, l'origen racial o ètnic, l'edat, l'estat de salut o l'estat social, llevat que es proporcionin garanties apropiades per llei per evitar qualsevol risc de discriminació” (p5).

En el document també s'esmenta la prohibició de les tecnologies de reconeixement facial per detectar emocions, sentiments o afectes:

"De la mateixa manera, el reconeixement de l'afecte també es pot portar a terme amb tecnologies de reconeixement que indiscutiblement detecten trets de personalitat, sentiments interiors, la salut mental o el compromís dels treballadors a través d'images de cara. Relacionar el reconeixement de l'afecte, per exemple, per a la contractació de personal, l'accés a l'assegurança, educació pot comportar riscos de gran preocupació, tant a nivell individual com social, i s'hauria de prohibir" (p5).

Aquesta guia vol ser d'àmbit general i cobreix les tecnologies de reconeixement facial en els sectors públics i privats. Al marge de les mesures proposades no s’exlouen altres mesures més protectores depenent del cas. Les mesures avaluen diversos usos d’aquestes tecnologies de reconeixement facial en diferents sectors i el seu impacte potencial tenint en compte la protecció de dades i altres drets fonamentals.

Si voleu consultar el document sencer del Comitè Consultiu de la Convenció 108+ amb totes les mesures podeu clicar aquí.