Càtedres de la UdG > Un marc jurídic europeu comú sobre IA amb definicions harmonitzades i principis ètics comuns

Observatori d'Ètica en Intel·ligència Artificial

El Parlament Europeu adopta una resolució sobre intel·ligència artificial en la que, entre altres, es veu necessari adoptar un marc jurídic europeu comú amb definicions harmonitzades i principis ètics comuns

En aquesta resolució del Parlament Europeu (P9_TA-PROV(2021)0009) de 20 de gener de 2021 sobre intel·ligència artificial es consideren qüestions d'interpretació i aplicació del dret internacional en la mesura que la UE es vegi afectada en l'àmbit dels usos civils i militars i de l'autoritat estatal fora de l'àmbit de la justícia penal.

Concretament, en l'apartat de definició de la intel·ligència artificial es considera el següent:

1. És necessari adoptar un marc jurídic europeu comú amb definicions harmonitzades i principis ètics comuns, inclòs l'ús de la IA per a finalitats militars; per tant, demana a la Comissió que adopti les definicions següents:

-"Sistema d’intel·ligència artificial”: un sistema basat en programari (software-based) o incrustat en dispositius de maquinari (hardware) i que mostra un comportament que simula la intel·ligència, entre altres coses, recopilant i processant dades, analitzant i interpretant el seu entorn i fent accions, amb cert autonomia, per assolir objectius específics.

-"autònom" significa un sistema d'intel·ligència artificial que funciona interpretant determinades entrades i utilitzant un conjunt d'instruccions predeterminades, sense limitar-se a aquestes instruccions, tot i que el comportament del sistema està limitat i orientat a complir l'objectiu que se li va assignar i altres dissenys rellevants. les decisions preses pel seu desenvolupador.

2. Destaca que les polítiques de seguretat i defensa de la Unió Europea i els seus estats membres és guien pels principis recollits a la Carta Europea de Drets Fonamentals i a la Carta de les Nacions Unides; aquesta última demana a tots els estats que s'abstinguin de l'amenaça o l'ús de la força relacions entre si, així com pel dret internacional, pels principis dels drets humans i el respecte a la dignitat humana, i per una comprensió comuna dels valors universals dels drets inviolables i inalienables de la persona humana, de llibertat, de democràcia, d'igualtat i de dret; destaca que totes les activitats relacionades amb la defensa en el marc de la Unió han de respectar aquests valors universals alhora que promouen la pau, l’estabilitat, la seguretat i el progrés a Europa i al món.

La resolució inclou aspectes sobre la intel·ligència artificial relacionats amb el dret internacional (públic i privat), els seus usos militares i la seva implementació en àrees civils i de transport. Quant a l'apartat dels principis rectors de la intel·ligència artificial, el document de la resolció apunta el següent:

92. Considera que les tecnologies d’IA i els sistemes de xarxa han de tenir com a objectiu proporcionar seguretat jurídica als ciutadans; subratlla, per tant, que les normes sobre conflictes de lleis i jurisdiccions haurien de continuar aplicant-se, tot tenint en compte els interessos dels ciutadans, així com la necessitat de reduir el risc de comprar fòrums; recorda que la IA no pot substituir els humans en el procés judicial a l’hora de dictar sentències o de prendre cap decisió final de cap mena, ja que aquestes decisions sempre les ha de prendre un humà i han d’estar estrictament sotmeses a la verificació humana i al degut procés; insisteix que, quan s'utilitzen proves proporcionades per tecnologies assistides per la IA, les autoritats judicials haurien de tenir l'obligació de motivar les seves decisions.

93. Recorda que la IA és un avanç científic que no ha de soscavar la llei, sinó que, al contrari, ha de ser sempre governada per aquesta - a la Unió Europea per la legislació emanada de les seves institucions i dels seus Estats membres - i que en cap cas la IA pot , la robòtica i les tecnologies relacionades contravenen els drets fonamentals, la democràcia i l’estat de dret.

94. Destaca que la IA que s'utilitza amb finalitats de defensa ha de ser responsable, equitativa, traçable, fiable i governable.

95. Considera que la intel·ligència artificial, la robòtica i les tecnologies relacionades, inclosos el programari, els algoritmes i les dades utilitzades o produïdes per aquestes tecnologies, independentment del camp en què s’utilitzin, s’han de desenvolupar d’una manera segura i tècnicament rigorosa.

Si voleu llegir la versió completa del text adoptat pel Parlament Europeu "Intel·ligència artificial: qüestions d’interpretació i aplicació del dret internacional en la mesura que la UE es veu afectada en els àmbits d’usos civils i militars i de l’autoritat estatal fora de l’àmbit de la justícia penal", així com el seu estat, podeu accedir-hi clicant aquí.