Càtedres de la UdG > Carta oberta de EDRi a la CE exigint línies vermelles a la IA que amenaça els drets fonamentals

Observatori d'Ètica en Intel·ligència Artificial

European Digital Rights (EDRi) juntament amb 61 organitzacions de la societat civil han enviat una carta oberta a la Comissió Europea exigint línies vermelles per a les aplicacions d’IA que amenacen els drets fonamentals.

Amb la proposta reguladora que es posarà en marxa aquest primer trimestre de 2021 a la Unió Europea sobre Intel·ligència Artificial, Europa té l’oportunitat de demostrar al món que la veritable innovació només pot sorgir quan podem estar segurs que tothom estarà protegit de les violacions més perjudicials i flagrants dels nostres drets fonamentals. Les indústries europees (des de desenvolupadors d’IA fins a empreses fabricants de cotxes) es beneficiaran en gran mesura de la seguretat reguladora que prové de clars límits legals i d’un camp de joc uniforme per a una competència lleial.

La societat civil d’arreu d’Europa i del món ha assenyalat la necessitat urgent de limitar la regulació dels desplegaments de la IA que restringeixin els drets humans. En aquest sentit, en aquesta carta oberta dirigida a la Comissió Europea es subratlla que és vital que la propera proposta reguladora es dirigeixi de manera inequívoca a l’habilitació de la vigilància massiva biomètrica (posada de manifest en la campanya ‘Reclaim Your Face’); al seguiment d’espais públics; a exarcerbar la discriminació estructural, l’exclusió i els danys col·lectius; a impedir l'accés a serveis vitals com l'assistència sanitària i la seguretat social; a impedir l'accés just a la justícia i als drets processals; a l'ús de sistemes que fan inferències i prediccions sobre les nostres característiques, comportaments i pensaments més sensibles; i, fonamentalment, a la manipulació o control del comportament humà i les amenaces associades a la dignitat humana, l’agència i la democràcia col·lectiva.

Podeu llegir la carta oberta clicant aquí.