Càtedres de la UdG > Finalitza amb èxit la IV edició del Seminari d'Educació i Olimpisme

Càtedra d'Esport i Educació Física - Centre d'Estudis Olímpics de la Universitat de Girona

Finalitza amb èxit la IV edició del Seminari d'Educació i Olimpisme

El passat 12 de novembre es va celebrar el IV Seminari d’Educació i Olimpisme. La jornada, que es va dur a terme a les instal·lacions del Club Natació Banyoles i que va reunir una trentena d’assistents, va servir per aprofundir en l’origen i els fenòmens geopolítics ocorreguts al llarg de la història de l’olimpisme modern, així com per analitzar la influència social i educativa dels jocs. Jocs Olímpics per a la societat.

Entre els ponents de la quarta edició van destacar el doctor en Filosofia i Ciències de l’Educació Dr. Luis V. Solar Cubillas, el periodista i cap de secció d’Esports del diari ARA, Sr. Toni Padilla, l’exdirector de la Fundació Barcelona Olímpica i membre de mèrit del Comitè Olímpic Espanyol, Sr. Juli Pernas i el doctor en Sociologia i Vicedegà de la Universitat de València Dr. Ramón Llopis. Per finalitzar la jornada, el Sr. Joan Manel Surroca, periodista i expert en olimpisme, va moderar la taula rodona en què van participar els exesportistes olímpics Marta Bach i Rafael Jofresa.

La Càtedra d'Esport i Educació Física – Centre d'Estudis Olímpics de la Universitat de Girona va organitzar el passat dissabte 12 de novembre un nou Seminari, enguany sota el títol de «Olimpisme, avui: què hi ha de nou?», en què es van reunir a diferents personalitats -acadèmics, periodistes, gestors esportius i ex olímpics-, per tractar la temàtica dels Jocs Olímpics des de la perspectiva de la influència social i educativa.

Prop d’una quarantena de persones van assistir al llarg del dia a les diferents ponències organitzades per la Càtedra d’Esport i Educació Física – Centre d’Estudis Olímpics.

La jornada divulgativa va iniciar-se amb l’acte protocol·lari de benvinguda en què hi va participar l’alcalde de Banyoles, Sr. Miquel Noguer,  la vicerectora de territori i compromís social de la Universitat de Girona, Dra. Sílvia Llach i el director de la Càtedra d’Esport i Educació Física – Centre d’Estudis Olímpics de la Universitat de Girona, Dr. Víctor López-Ros.

Seguidament, es va realitzar la primera ponència, sota el títol de «Proposta pedagògica de l'olimpisme modern», a càrrec del Dr. Luis V. Solar Cubillas, que va centrar el debat en la influència  educativa de l’esport a partir de la proposta pedagògica proposada pel baró Pierre de Coubertin.

A continuació, el periodista i cap de la secció d’Esports del diari ARA i escriptor, Sr. Toni Padilla, sota el títol  «Olimpisme, de somni a escenari de la geopolítica» va tractar l’ideari de Pierre de Coubertin i va dissertar sobre com els Jocs Olímpics han sobreviscut als canvis socials i fenòmens històrics esdevinguts.

Seguidament, el membre de mèrit del Comitè Olímpic Espanyol, ex president de la Fundació Barcelona Olímpica  i ex tècnic d’Esports de l’Ajuntament de Barcelona, Sr. Juli Pernas, va detallar el fenomen dels Jocs Olímpics de Barcelona 92, aprofundint en l’impacte mediambiental, social, econòmic, turístic i esportiu que va suposar la realització d’uns Jocs a la ciutat.

Ja en horari de tarda, va ser el torn del sociòleg i vicedegà de la Universitat de València Sr. Llopis Goig. La ponència, anomenada «L'olimpisme de la societat global. El COI i els JJOO com agent i vectors dels processos de globalització» va analitzar el concepte «Jocs Olímpics» com a nou objecte-món social en procés d’adaptació constant als canvis de la societat i, alhora, com a motors d’aquest provi canvi.

Finalment, el seminari va concloure amb la realització d’una taula rodona anomenada «Jocs Olímpics, molt més que esport», moderada pel Sr. Joan Manel Surroca, periodista expert en la cobertura de diferents JJOO. També, hi van participar els ex esportistes olímpics Marta Bach, waterpolista que va participar en tres Jocs Olímpics i guanyadora de la medalla de plata als JJOO de Londres 2012 i Tokio 2020, Rafael Jofresa, ex jugador de bàsquet català que va participar en els Jocs Olímpics de Barcelona 1992 i el Sr. Juli Pernas, membre de mèrit del Comitè Olímpic Espanyol i ex director de la Fundació Barcelona.

Valoracions i tancament de la jornada

El principal objectiu d’aquesta nova edició del Seminari d’Educació i Olimpisme era discutir i aprofundir sobre la influència social i educativa dels Jocs Olímpics al llarg de la història moderna amb ponències que permetessin extreure conclusions des de diversos punts de vista. En aquest sentit, es valora molt positivament les aportacions i el coneixement transmès al llarg de totes les ponències realitzades.