Càtedres de la UdG > Les conferències de la Càtedra d’Esport i Educació Física aborden temes científics d’actualitat

Càtedra d'Esport i Educació Física - Centre d'Estudis Olímpics de la Universitat de Girona

Més de 60 persones han assistit a les conferències del Cicle d’Esport i Ciència, organitzades per la Càtedra d’Esport i Educació Física – Centre d’Estudis Olímpics de la Universitat de Girona. Les conferències d’aquesta edició han tractat sobre nutrició i biomecànica

Més de 60 persones han seguit el cicle de conferències de la Càtedra d'Esport i Educació Física – Centre d’Estudis Olímpics de la Universitat de Girona que ha tingut lloc en línia. Això ha permès que hi hagi assistit públic procedent de punts geogràfics diversos: des de Catalunya i altres punts de l'Estat, fins a altres punts de la geografia mundial com Mèxic, Argentina, Itàlia o Portugal).

En els darrers anys, la recerca científica al voltant de l’esport (rendiment esportiu, genètica, entrenament de força...) ha estat avançant molt ràpid. Per aquest motiu, la Càtedra d’Esport i Educació Física – Centre d’Estudis Olímpics de la UdG va iniciar el 2019 el “Cicle de conferències d’Esport i Ciència” amb la intenció d’establir connexions entre l’espot i la ciència que estiguin a l’abast de tothom. Les conferències que s’emmarquen en aquest cicle responen a qüestions científiques diverses que tenen a veure amb l’esport per tal d’acostar aquest aspecte més científic, que sol provenir de laboratoris o contextos més acadèmics, a la gent que està en el dia a dia.

La quarta edició del Cicle de Conferències d’Esport i Ciència ha comptat amb les conferències dels experts Victoria Pons i Jose Manuel Escribano.

El 28 d’abril, Victoria Pons ha pronunciat la conferència “Nutrició i ajudes ergogèniques en esports de resistència”, on ha exposat la importància de la nutrició per optimitzar el rendiment en esports de llarga durada. Pons, cap del Departament de Fisiologia i Nutrició del Centre d’Alt Rendiment de Sant Cugat del Vallès, ha donat diverses claus per aconseguir els dos reptes que, segons ella, té la nutrició a l’esport: garantir els requeriments energètics i trobar l’equilibri de nutrients necessaris en relació als continguts de l’entrenament. Ha destacat aspectes com seguir una dieta equilibrada, hidratar-se bé, descansar, conèixer la freqüència de consum de diferents aliments així com la distribució durant el dia, com a fonaments per aconseguir una bona nutrició. La ponent també ha parlat de les aportacions dels diferents aliments, així com de la suplementació, emfatitzant la necessitat de dur-la a terme de manera controlada i sota la supervisió d’un professional. En aquest sentit, ha aconsellat adoptar una posició crítica davant l’allau d’ofertes i productes alimentaris que existeixen en l’actualitat, subratllant la importància de recórrer als professionals.

El 5 de maig, Jose Manuel Escribano ha pronunciat la conferència "La predicción biomecánica, big data e inteligencia artificial”, on ha exposat els avenços en el camp de la detecció i anàlisi del moviment humà. Escribano, investigador especialitzat en biomecànica i rendiment, ha iniciat amb una introducció a la ciència de la biomecànica, el big data i la intel·ligència artificial, tot ressaltant el paper de les dades en l’actualitat. A continuació, ha mostrat les possibilitats que ofereixen el big data i la intel·ligència artificial en la utilització i l’obtenció de dades biomecàniques. Aquests avanços tecnològics permeten gestionar i creuar massives quantitats de dades, i això pot contribuir en la prevenció de possibles lesions i en la predicció del rendiment. Així mateix, ha assenyalat els beneficis dels nous sistemes de detecció del moviment, sense els tradicionals marcadors passius, que permeten obtenir dades en contextos menys manipulats. En acabar, el ponent ha exemplificat alguns dels conceptes treballats a la sessió, emfatitzant la necessitat de presentar unes dades senzilles, útils i transferibles.

Des de l’organització es valoren positivament les dues conferències i se’n preveu la seva continuïtat. La voluntat de la Càtedra d’Esport i Educació Física és seguir visualitzant la complexitat de les ciències de l’esport, i continuar oferint conferències de qualitat i rigor.

Les dues conferències estaran disponibles al Repositori Digital de la Universitat de Girona (DUGiMedia): http://diobma.udg.edu/handle/10256.1/6034