Campus de la Salut > Un nou tractament per al càncer d'ovari avançat augmenta la supervivència

Campus Salut

El niraparib, un fàrmac administrat com a teràpia de manteniment a algunes dones amb càncer avançat d'ovari, augmenta la supervivència de les pacients i disminueix el risc de recaiguda. Així ho demostra un estudi publicat al "New England Jounal of Medicine" i presentat al Congrés Anual de la Societat Europea de Medicina Oncològica, que es va clausurar dimarts a Barcelona.

L'estudi s'ha fet amb 733 pacients diagnosticades fa poc amb càncer avançat d'ovari de tipus histològic serós -el tipus més freqüent- o endometrioide d'alt grau. Es tractava de dones que havien respost al tractament convencional de primera línia amb quimioteràpia basada en el platí. La recerca ha estat dirigida per Antonio González Martín, director del Departament d'Oncologia de la Clínica Universitària de Navarra, i hi ha participat Pilar Barretina, de l'Institut Català d'Oncologia i l'IDIBGI (Institut d'Investigació Biomèdica de Girona).

Millores significatives

El niraparib és un potent fàrmac inhibidor de PARP, un enzim implicat en la reparació de l'ADN i la mort cel·lular. Moltes cèl·lules tumorals són més dependents del PARP que les cèl·lules normals, i per això els inhibidors s'han utilitzat per al tractament de diversos càncers.

Les 733 pacients van ser dividides en dos grups. A un se li va administrar el fàrmac i a l'altre placebo. La supervivència en el primer grup va ser significativament més elevada que en el segon: 13,8 mesos de mitjana davant de 8,2 mesos. Al cap de 24 mesos, en el primer grup la supervivència era del 84%, i en el segon del 77%. El risc de recaiguda es va reduir d'un 40%.

Però l'efecte més significatiu es va observar en pacients amb un tipus de defecte en la reparació de l'ADN anomenat deficiència de la recombinació homòloga (HRD). La deficiència es donava aproximadament en la meitat de les dones incloses a l'estudi. Els resultats van mostrar que amb niraparib la supervivència mitjana era de 21,9 mesos i amb placebo de 10,4. També es va aconseguir reduir en un 57% el risc de recaiguda o progressió de la malaltia.

Un càncer que se sol diagnosticar tard

Cada any es diagnostiquen a tot el món 205.000 casos nous de càncer d'ovari. És la cinquena causa de mort per càncer en la dona a Europa i el vuitè tipus de càncer més freqüent en dones a Catalunya, amb més de 400 casos anuals.

Generalment es diagnostica entre els 45 i 75 anys, encara que hi ha un nombre significatiu de pacients des dels 30 anys. Habitualment es diagnostica en estadis avançats ja que els símptomes que provoca es confonen sovint amb altres patologies benignes de l'abdomen. Com que encara no hi ha un Programa de Cribratge avançat, el 75% d'aquest tipus de càncer es detecten en fases avançades de la malaltia i la mortalitat és elevada. Tot i així, la supervivència a cinc anys ha augmentat un 11% en els últims quinze anys.

Fins a un 80% de les afectades d'un càncer d'ovari avançat recauen després del tractament amb cirurgia i quimioteràpia. D'aquí la importància de l'estudi, que demostra per primer cop l'eficàcia del niraparib en dones amb càncer d'ovari avançat que han respost al tractament de primera línia.

Duran, X. (2/10/2019). Un nou tractament per al càncer d'ovari avançat augmenta la supervivència. CCMA. Recuperat de: https://www.ccma.cat/324/un-nou-tractament-per-al-cancer-dovari-avancat-augmenta-la-supervivencia/noticia/2952043/