Campus de la Salut > Beca e-health COMG per un projecte de telemonitorització per a l’atenció domiciliària de la CSMS

Campus Salut

A través d’una app, el projecte busca avançar cap a la medicina personalitzada i fer un seguiment constant i amb valor dels pacients que són a casa. L’ajut, dotat amb 12.000€, s’adreça a projectes de recerca i d’innovació que aportin solucions tecnològiques per millorar la salut i la qualitat de vida dels pacients

La beca e-health COMG que lliura anualment el COMG i el Campus Salut de la Universitat de Girona ha recaigut, enguany, en un projecte de telemonitoratge als pacients de l’Atenció Domiciliària Integral de la Corporació de Salut del Maresme i la Selva que engloba l’Hospital Sant Jaume de Calella, l’Hospital Comarcal de Blanes, les àrees bàsiques de Calella, Malgrat-Palafolls i Lloret-Tossa, els centres sociosanitaris de Calella, Blanes i Lloret i diversos centres de rehabilitació. El projecte proposa implantar, a través d’una app i d’una plataforma digital, una nova forma de seguiment a temps real dels pacients que són a casa, la qual permeti avançar cap a la medicina personalitzada.

La idea és que el pacient o el cuidador i l’equip professional estiguin permanentment connectats. El pacient o cuidador a través d’una aplicació mòbil que es descarrega de forma gratuïta i que s’activa mitjançant un codi QR, configurat prèviament des del mateix hospital; i l’equip professional a través de la plataforma mHealth web que pot consultar des del despatx o des de qualsevol tauleta quan està al domicili del pacient o en ruta.

Com funcionarà?

A l’app, els pacients o cuidadors hi hauran d’introduir periòdicament constants vitals i qüestionaris clínics que els professionals rebran i s’integraran directament a l’historial clínic. Aquest historial estarà disponible per tots els professionals sanitaris de la Corporació de Salut del Maresme i la Selva i de fora.

El telemonitoratge dels pacients domiciliaris busca millorar la seguretat i l’experiència de l’usuari, el qual se sentirà més controlat sabent que l’equip sanitari rebrà avisos en cas d’introduir valors alterats. També millorarà l’eficiència clínica perquè permetrà que els professionals tinguin una visió global de l’evolució dels pacients, que disposin de la història clínica en cada moment i que ajustin l’atenció a les necessitats de cada usuari.

Fins ara, per exemple, l’equip sanitari feia un contacte telefònic a primera hora amb els usuaris per preguntar com havien passat la nit. Amb la nova eina, aquesta trucada es podrà substituir per la consulta de les dades introduïdes pels usuaris a la plataforma, amb el valor afegit que es treballarà amb dades més fiables i amb un seguiment evolutiu que permetrà ajustar l’atenció. Aquesta informació permetrà, per exemple, optimitzar la ruta domiciliària i atendre primer aquells pacients que ho puguin necessitar.

El programa pilot  es durà a terme durant 12 mesos i s’adreçarà a pacients majors de 60 anys que estiguin ingressats a les unitats d’Hospitalizació a Domicili de la Corporació i que tinguin descompensació de patologia respiratòria crònica o descompensacions mixtes de patologia respiratòria i cardíaca. L’objectiu és disminuir les consultes a urgències i els ingressos d’aquest grup de pacients.

Equip multidisciplinari

El projecte està liderat per la Griselda Manzano, Cap d’Atenció Domiciliària Integral (ADI) de la Corporació de Salut del Maresme i la Selva (CSMS) i Esther Ferrer, metge internista a Hospitalització a Domicili i coordinadora assistencial d’ADI de la CSMS. També hi participen professionals de medicina de família, d’infermeria, de documentació clínica, analistes i programadors informàtics, entre altres.

A Espanya, el sistema de telemonitorització domiciliària ha estat provat amb èxit en pacients d’atenció primària a Lleida i al País Basc amb insuficiència cardíaca i malaltia pulmonar obstructiva crònica.

Beca e-health COMG

L’ajut e-health COMG, dotat amb 12.000€, s’adreça a projectes de recerca i d’innovació que aportin solucions tecnològiques per millorar la salut i la qualitat de vida dels pacients. El van impulsar el 2018 el COMG i el Campus de Salut de la Universitat de Girona per potenciar treballs transversals i multidisciplinaris en l’àmbit de la salut que agrupin professionals de diferents sectors com metges i infermers però, també, educadors, informàtics, enginyers, psicòlegs o bioquímics, entre altres.

Col·legi Oficial de Metges de Girona (COMG)

El COMG, fundat fa gairebé 125 anys, aplega els més de 3.000 metges de les comarques de Girona. El 1898, va tenir lloc la darrera sessió del Sindicat de Metges de Girona, que a partir de l’aprovació de la nova reglamentació, va passar a anomenar-se Col·legi de Metges de Girona. L’actual Junta, que presideix el Dr. Josep Vilaplana, va arribar al COMG després de les eleccions col·legials celebrades el 2014.