Campus Patrimoni > S'assenten les bases per posar en marxa el projecte de renaturalització de la ciutatat GiroNat

Campus Patrimoni Cultural i Natural

L’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, i el regidor de Sostenibilitat, Martí Terés, s’han reunit avui per primer cop amb tots els agents implicats i amb la Fundación Biodiversidad. L’objectiu era analitzar tots els recursos i planificar les accions que seran necessàries per complir els objectius del projecte el 2025

Girona ha assentat avui les bases per a la posada en marxa del projecte de renaturalització de la trama urbana de la ciutat GiroNat. Aquest matí, l’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, i el regidor de Sostenibilitat de l’Ajuntament de Girona, Martí Terés, han participat en la primera trobada entre tots els agents implicats i la Fundación Biodiversidad. Durant la reunió, que ha tingut lloc a la Facultat de Lletres de la Universitat de Girona, les persones participants han revisat les accions proposades, el cronograma establert i els aspectes financers del programa.

Un cop acabada la trobada, el regidor de Sostenibilitat, Martí Terés; el director de la Fundació Girona, Regió del Coneixement de la Universitat de Girona, Xavier Xirgu, i la tècnica de la Fundación Biodiversidad Nuria Preciado han fet una primera valoració de la reunió i sobre l’inici del projecte. A la tarda, està previst que facin una ruta per visitar les actuacions del projecte planificades sobre el territori.

“La trobada d’avui ens permetrà engegar la maquinària del projecte de forma conjunta i fer un itinerari per visitar diversos espais on es desenvoluparan algunes accions del GiroNat. De moment estem en la fase de planificació de moltes de les propostes, preveient els recursos que seran necessaris, però treballant de valent per tenir-ho tot en implementació abans que acabi el termini, l’any 2025”, ha explicat el regidor de Sostenibilitat, Martí Terés.

Per la seva banda, el director de la Fundació Girona, Regió del Coneixement, Xavier Xirgu, ha exposat l’interès que el projecte té per a la Universitat “gràcies a la transversalitat i multidisciplinarietat de la proposta, molt lligada als propòsits de la Fundació, així com per l'efecte que tindrà sobre la ciutat i la ciutadania, tenint en compte que hi participen organismes com entitats o escoles”.

Finalment, la tècnica de la Fundación Biodiversidad Nuria Preciado ha lloat també l’heterogeneïtat i ambició del projecte com un dels motius pels quals el GiroNat va obtenir la major puntuació de les més de 100 ciutats espanyoles que van sol·licitar la subvenció. “El projecte GiroNat és integral. D’una banda, suma aspectes ambientals, de renaturalització, d'innovació i d’experimentació i busca aplicar-los en espais molt social, amb gran impacte. D’altra banda, compta amb un plantejament del marc estratègic que agrupa la Universitat i diverses entitats, i que té capacitat per arribar a la població. Resulta un projecte molt interessant que estem segurs que generarà repercussions positives més enllà del 2025”, ha assegurat Preciado.

L’objectiu de GiroNat és convertir la ciutat de Girona en una població més verda, resilient al canvi climàtic, saludable, i social i ambientalment justa fent un gir cap a la naturalesa, la resiliència, la salut preventiva, la transformació social i econòmica, i la innovació. Les accions proposades incideixen positivament en conceptes o espais tan diversos com els parcs urbans i periurbans, els centres escolars, la divulgació dels espais naturals, l’alimentació o la flora i la fauna, i busquen beneficiar la totalitat de la població.

Entre les propostes planificades, destaquen l’inici d’una prova pilot per renovar els jardins de les Pedreres aplicant criteris de promoció de la biodiversitat, permeabilitat i recuperació d’aigües; la construcció d’una paret verda en una de les façanes d’algun equipament; la introducció de la natura en alguns patis escolars de la ciutat, fent els espais més oberts i verds, incloent espècies autòctones d’arbrat més resistents o apropant els animals a l’alumnat; crear i naturalitzar les basses de la ciutat, conservant-ne i potenciant-ne la biodiversitat i augmentant la seva funció social i educativa; instal·lar aules exteriors d’aprenentatge, obertes a la ciutadania i a les escoles, o i construir nous espais comunitaris d’agricultura urbana, així com ampliar els que formen part del projecte Menja’t Sant Narcís

El projecte, que compta amb una subvenció dels fons europeus Next Generation, està coordinada per l’Ajuntament de Girona i compta amb el suport de la Universitat de Girona i de les entitats ambientalistes Associació La Sorellona, Associació Xarxa per la Conservació de la Natura, SEO Birdlife (Societat Espanyola d’Ornitologia) i la Fundació Institut Català per la Recerca de l’Aigua (ICRA).

El projecte GiroNat compta amb el suport de la Fundación Biodiversidad del Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico (MITECO) en el marc del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia (PRTR), finançat per la Unió Europea - NextGenerationEU.

Font: https://web.girona.cat/noticies?id=11225243