Campus Patrimoni > El catedràtic de la UdG Joan Nogué impartirà una ponència a la Graduate School of Design de Harvard

Campus Patrimoni Cultural i Natural

La Harvard University - Graduate School of Design reconeix la trajectòria acadèmica i professional de Joan Nogué i, per això, l’ha invitat a pronunciar una conferència en el marc de la 'Sylvester Baxter Lecture'. Joan Nogué reflexionarà sobre el present i el futur dels estudis de paisatge.

El catedràtic de Geografia Humana de la Universitat de Girona (UdG), Joan Nogué, impartirà una conferència sobre el present i el futur del paisatge a la Universitat de Harvard el dia 11 d’abril de 2022. El professor del departament de Geografia de la UdG i membre de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) protagonitzarà la 'Sylvester Baxter Lecture' corresponent al semestre de primavera. Aquesta invitació es cursa a persones de qui es valora la trajectòria acadèmica i professional i està vehiculada a través de la coneguda Graduate School of Design (GSD) de la Universitat de Harvard, on s'imparteixen els estudis d'arquitectura, paisatgisme i enginyeria, entre d’altres.

La 'Sylvester Baxter Lecture' és impartida de manera honorífica per personalitats de reconeguda vàlua. Porta el nom de Sylvester Baxter (1850-1927), escriptor i urbanista nord-americà que va dissenyar el sistema metropolità de parcs del Greater Boston.

“A Journey through Landscape. From Theory to Practice” és el títol de la conferència que Joan Nogué pronunciarà a Harvard. Durant la seva intervenció, el catedràtic reflexionarà sobre el present i el futur dels estudis de paisatge, tant des d’un punt de vista teòric com pràctic. La prestigiosa universitat americana valora els 40 anys d’“experiència acumulada” de Joan Nogué, tant en el camp acadèmic com en el camp professional, i també la seva tasca com a fundador i director de l’Observatori del Paisatge de Catalunya des de la seva creació, l’any 2005, fins l’any 2017. La Universitat de Harvard defineix  el catedràtic com a un “‘militant’ del paisatge”.

En la seva intervenció Joan Nogué defensarà una concepció integral del paisatge que tingui en compte tant els elements tangibles com els intangibles. Segons el professor, “cada paisatge pertany a un espai i un temps determinats i, alhora, és objecte d’una gran pluralitat de mirades i interpretacions”. En la seva conferència, el catedràtic posarà de relleu com, actualment, els discursos i les pràctiques paisatgístiques “tenen un potencial extraordinari per millorar la qualitat de vida de les persones, sempre que no es limitin a la seva dimensió purament formal: ètica i estètica han d’anar sempre juntes”.

Joan Nogué també abordarà la crisi ecològica global que, en les seves paraules, “està marcant un canvi de paradigma cultural que representa un repte i una oportunitat pels estudis de paisatge”. Aquests estudis “han de ser capaços d’obrir-se a nous temes”, com la creixent reivindicació de la governança dels llocs per part de la ciutadania, una nova concepció de l’espai públic basada en la idea de bé comú, o la creixent implicació ciutadana en els processos de patrimonialització del paisatge. Segons Joan Nogué, els professionals del paisatge capaços de copsar aquestes noves realitats –entre ells, els geògrafs– “exerciran un lideratge indiscutible en els propers anys”.