Campus Patrimoni > El Fòrum del Patrimoni Literari 2020 se celebrarà en format virtual i estarà dedicat a la censura

Campus Patrimoni Cultural i Natural

La desena edició del Fòrum del Patrimoni Literari tindrà lloc el dimecres 4 de novembre i es desenvoluparà en format telemàtic. Enguany, el X Fòrum del Patrimoni Literari es dedicarà a explorar les relacions entre literatura i censura.

El Fòrum és una iniciativa creada per a compartir experiències, metodologies, resultats i temàtiques comuns entre centres, institucions i estudiosos dedicats a la gestió del patrimoni literari, en totes les seves manifestacions. Al Fòrum de l’any 2016, es va reflexionar sota l’epígraf “L’art d’escriure”. El del 2017 va girar al voltant dels “Papers dels escriptors” i el 2018 al voltant dels “Anys literaris”. Al de 2019 es va treballar sobre “Editar i publicar”. Enguany es tractaran les relacions entre la literatura i la censura.

La literatura, igual que la resta de creacions artístiques, ha estat vigilada de prop pels estaments de poder donades les seves capacitats representatives, persuasives, imaginatives. El control sobre la literatura, la censura, s’ha desenvolupat al llarg de la història de maneres ben diferents, en funció dels diversos interessos socials, polítics, religiosos o lingüístics. Així, la llibertat literària ha estat moltes vegades condicionada per factors extraliteraris. Testimonis de tota mena ens ho demostren. Però, com condiciona aquesta realitat als escriptors? Quina és la reacció del públic lector davant la censura? Quins han estat els canals de circulació, si n’hi ha hagut, de les obres prohibides? Quines estratègies s’han utilitzat per intentar fer front a la censura?

Així mateix, la revisió del passat i del “cànon”, desenvolupada des de diversos enfocaments crítics, ens ofereix noves possibilitats de construir la història cultural, les històries culturals. Per tant, des de quina perspectiva és convenient encarar-nos a la literatura de tots els temps? Les obres han de ser políticament correctes? És possible transgredir la normativitat hegemònica? La llibertat d’expressió té límits? N’ha de tenir? Quins? Quants? Els límits no constrenyen la llibertat creativa? Aquestes i d’altres preguntes mirarem de respondre en la desena edició del Fòrum del Patrimoni Literari, que per primera vegada se celebrarà en format virtual.

Fòrum del Patrimoni Literari 2020. 4 de novembre.

10.00 – 10.30h. Inauguració i presentació

10.30 – 11.00h. Olívia Gassol: «Censura franquista i literatura catalana. Balanç de trenta anys de recerca i perspectives de futur»

11.00 – 11.30h. Jesús Alturo: «La censura eclesiàstica, un entrebanc per a la literatura?»

11.30 – 12.00h. pausa

12.00 – 12.30h. Neus Real: «Cura o censura? Els llibres per a infants i joves: producció, selecció i mediació»

12.30 – 13.00h. Lara Estany: «La traducció catalana sota censura als anys seixanta. L'inici de la recuperació d'una llengua minoritzada»

13.00 – 13.30h. Francesc Foguet: «Teatre sota censura: entre la ideologia i la moral»

17.00 – 18.30h. Taula rodona “Literatura, memòria i valors”, amb la participació de: Jordi Font Agulló, Joan-Lluís LluísSimona Škrabec. Modera: Margarida Casacuberta

18.30 – 19.00h – Balanç de la jornada i clausura

La inscripció al X Fòrum del Patrimoni Literari és gratuïta, però s'ha de formalitzar enviant un correu electrònic a l’adreça dir.cmaa@udg.edu

Uns minuts abans de començar, s'enviarà l’enllaç a totes aquelles persones inscrites per tal que puguin connectar-se a la sessió.