Campus Alimentació > Decideix el futur de l’Alimentació a Catalunya

Campus Alimentació i Gastronomia

Decideix el futur de l’Alimentació a Catalunya

El Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació posa en marxa el procés de participació per a la definició del Pla Estratègic de l'Alimentació a Catalunya.

Per què una estratègia alimentària per a Catalunya?

Des de la Generalitat de Catalunya es vol impulsar una estratègia alimentària de país per al període 2021-2026, que aposti per un sistema alimentari sostenible, competitiu i arrelat al territori, que produeixi uns aliments accessibles, saludables i de qualitat, reconeguts pels consumidors.

Amb l'objectiu de fer front a aquest repte que tenim com a país, és necessari disposar d'una política alimentària compartida amb tota la societat, construïda des de la producció d'aliments i arrelada al territori. El Pla Estratègic de l’Alimentació a Catalunya 2021-2026 s’estructura en quatre grans eixos de treball, per als quals es defineixen uns objectius i línies estratègiques que s'acaben concretant en iniciatives, és a dir, les accions específiques que s'han de realitzar per donar resposta als objectius marcats.

En aquest context, la Direcció General d’Alimentació, Qualitat i Indústries Agroalimentàries, en col·laboració amb la Secretaria de Transparència i Govern Obert, impulsa un procés participatiu per incorporar en la definició d’aquesta estratègia a tots els qui componen la cadena de valor agroalimentària, des dels productors d'aliments fins als consumidors finals. Aquest procés té com a finalitat recollir i desenvolupar propostes d’iniciatives sobre els objectius estratègics que les persones participants considerin més rellevants per al futur de l'alimentació a Catalunya.

De què es parlarà?

El debat participatiu girarà al voltant de com volem que sigui el nostre sistema alimentari:

Eix 1: un sistema alimentari sostenible, transformador i basat en la bioeconomia circular

• Com vetllar per la mitigació i adaptació a l’emergència climàtica, preservant i restablint els recursos naturals?
  • Com assolir un model alimentari basat en la bioeconomia circular que garanteixi la sostenibilitat econòmica de tota la cadena alimentària?
  • Com orientar el sistema cap a un major grau d’auto-proveïment alimentari?

Eix 2: un sistema alimentari propi i arrelat al territori

• Com pot contribuir el sistema alimentari a la cohesió territorial i l’arrelament de la població a les zones rurals?
  • Com podem reforçar l’autoestima alimentària de Catalunya?

Eix 3: un sistema alimentari just, equitatiu i cohesionat

• Com impulsar un model alimentari que sigui socialment sostenible i accessible per a tothom?
  • Com garantir l’equilibri del sistema amb una distribució de valor justa i equitativa entre tots els agents involucrats en la cadena de valor alimentària?
  • Com impulsar la cooperació i la col·laboració en el sector?

Eix 4: un sistema alimentari saludable i de confiança

• Com promoure que la població mantingui uns hàbits alimentaris saludables en el marc d’un estil de vida saludable?
  • Com garantir que el model alimentari promogui la salut del sol, de l’aigua, de l’aire, de les plantes, dels animals, del mar i de les persones (“one health”)?

Com es farà?

Podeu participar des de la pàgina participa.gencat.cat, des de la qual podreu:

1.  Indicar quins creieu que han de ser el objectius principals i les estratègies d’actuació prioritàries d’aquest Pla, mitjançant aquest qüestionari (disponible fins al final d’aquesta setmana).

2.  Consultar, revisar i fer noves propostes d’actuació per assolir aquests objectius.

3.  Realitzar la inscripció a les sessions de debat en línia que es faran al llarg del mes de juny per fer propostes d’actuacions i iniciatives. Les diferents sessions tractaran cada un dels eixos de treball del Pla i en cal inscripció prèvia a la pàgina web:

– 15/06: un sistema sostenible, transformador i basat en la bioeconomia circular. Inscripcions aquí

– 17/06: un sistema propi i arrelat al territori. Inscripcions aquí

– 22/06: un sistema just, equitatiu i cohesionat. Inscripcions aquí