Universitat de Girona

L’11 de febrer se celebra anualment el Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència, impulsada per les Nacions Unides. L’Ajuntament de Girona ha organitzat un acte per reflexionar sobre el paper de la dona en l’entorn científic i tècnic. L’esdeveniment ha tingut lloc a l’Auditori del Centre Cultural la Mercè i ha servit per fer una fotografia de l’estat d’aquesta qüestió.

L’acte s’ha iniciat amb la ponència de la directora de la Càtedra de Cultura Científica i Comunicació Digital de la Universitat de Girona (UdG), Sílvia Simon. La investigadora química computacional ha utilitzat la taula periòdica dels elements per mostrar l’evolució del paper de la dona en la ciència. Mentre que en els primers descobriments d’elements les dones restaven amagades darrere els noms dels homes científics, els elements més nous que apareixen a la taula s’han creat en equips científics mixtes.

Sílvia Simon també ha ofert una mirada a l’estadística d’articles científics i com aquesta posa de manifest l’augment de les dones que fan recerca. Finalment, ha mostrat l’equilibri de gènere a la UdG excepte en el cas d’alguns estudis –moltes noies cursen estudis d’infermeria, i poques es decanten pels estudis d’enginyeria– i la poca presència de dones catedràtiques.

Tot seguit, ha tingut lloc la taula rodona “Els estudis de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques, un impuls per la ciutat i una oportunitat per les noies”, moderada per la periodista Alba Carmona. Tres investigadores de la UdG han exposat la seva experiència en primera persona: la directora de l’Escola Politècnica Superior, M. Àngels Pèlach; la investigadora del grup de recerca en Noves Dianes Terapèutiques, Teresa Puig; i la investigadora del grup de recerca en Enginyeria del Procés, Producte i Producció, M. Luisa Garcia-Romeu. A la taula rodona també hi ha participat l’enginyera, M. Àngels Pita.

En aquesta conversa, totes les ponents han coincidit a assenyalar que per facilitar l’accés de les noies i les dones a la ciència cal que es produeixin canvis a la societat i es trenquin estereotips. Segons elles, quan les estudiants fan el pas a la vida professional se senten excloses d’alguns espais, com ha assenyalat M. Àngels Pita. En aquest sentit, M. Luisa Garcia-Romeu ha apuntat que no cal convèncer les noies perquè accedir a estudis científico-tècnics atès que són conscients que poden fer-ho. En canvi, segons ella, cal fer pedagogia entre els homes perquè les acceptin en els entorns d’aula i de treball.

Per la seva part, M. Àngels Pèlach ha ofert una visió positiva destacant l’evolució de les darreres dècades, des que es va graduar la primera enginyera. Uns canvis, però, que són lents, ha dit. Finalment, Teresa Puig ha exposat que tot i que la majoria d’estudiants de Medicina són noies, és difícil convèncer-les perquè participin als òrgans de representació de la facultat.

Iniciativa al Diari de Girona
Amb motiu de l’efemèride, el Diari de Girona se suma a la celebració amb una iniciativa que dona visibilitat a les investigadores de la UdG. “L’experiència de les investigadores, explicada en primera persona” inclou cinc vídeos amb les opinions de la biòloga Elisabet Kadar, la química computacional Sílvia Simon, la geògrafa Carolina Marti, l’enginyera industrial M. Luisa Garcia-Romeu i les economistes Pilar Marquès i Laura Vall-llosera.

CRUE: reptes per abordar
La Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles (CRUE) han emès un comunicat en què ressalten que tot i que s’ha recorregut un “camí llarg i positiu” en matèria d’igualtat efectiva entre homes i dones, “encara queden grans reptes per abordar”. “La inclusió de les dones impulsa l'excel·lència científica i augmenta la qualitat dels resultats. Més nenes i dones a la ciència ens brindaran a tota la societat solucions més sòlides, més creatives i més eficients. És obligació de la Universitat”, conclou aquest comunicat (http://www.crue.org/Comunicacion/Noticias/Comunicado%20D%C3%ADa%20Internacional%20Mujer%20Ni%C3%B1a%20Ciencia%202019.aspx).