Universitat de Girona

Nedadors de l’Oncoswim visiten la UdG per conèixer la recerca en el càncer de mama triple negatiu

Les doctores Teresa Puig i Gemma Viñas els han presentat el projecte que estan ajudant a finançar amb els donatius recollits des de la primera edició. La quarta edició de l’Oncoswim tindrà lloc l’1 de juny.

Una trentena de persones, entre nedadors i organitzadors de l’ONCOSWIM, han pogut conèixer aquest cap de setmana, de primera mà, la investigació sobre el càncer de mama triple negatiu que du a terme el grup de recerca TargetsLab de la Universitat de Girona (UdG) i que ells mateixos han ajudat a finançar amb l’aportació de prop de 50.000 euros de donatius.

L’ONCOSWIM és un repte esportiu i solidari organitzat per la Fundació Oncolliga Girona i el CN RadikalSwim que consisteix a recórrer nedant en equips de quatre persones els 30 km que separen la platja de l’Estartit i Calella de Palafrugell, passant per les Illes Medes i les Illes Formigues. Per participar-hi, els equips han de fer un donatiu de 500 euros que, des de la primera edició, l’any 2016, s’han destinat a la investigació sobre el càncer de mama triple negatiu, un subtipus de càncer molt agressiu que afecta sobretot dones joves i que representa el 20% de tots els càncers de mama diagnosticats.

El projecte, dirigit per les doctores Teresa Puig i la Gemma Viñas, consisteix a fer un estudi clínic seleccionant mostres de pacients amb càncer de mama triple negatiu diagnosticades a Girona per analitzar si expressen diferents biomarcadors (proteïnes) que puguin ser possibles dianes de nous tractaments basats en el te verd o els seus derivats, que permetin desenvolupar nous medicaments per aquest subtipus de càncer tan agressiu, que actualment només es pot tractar amb quimioteràpia.

De moment ja s’han trobat nous marcadors per aquest tipus de càncer i si els resultats es confirmen augmentant el número de pacients es podria pensar en un o més biomarcadors nous i dissenyar nous tractaments per combatre’l. Actualment els investigadors estan dissenyant i sintetitzant nous compostos anti-tumorals que bloquegin aquests biomarcadors.

Un altre dels avenços aconseguits fins ara ha estat la utilització de la impressió 3D per aïllar les cèl·lules mare tumorals, que són en part responsables de les recaigudes. Aquest nou sistema, anomenat ONCOen3D, és fruit de la col·laboració del grup TargetsLab amb el Grup de Recerca en Enginyeria de Producte, Procés i Producció (GREP), també de la UdG, i s’ha pogut finançar en part gràcies a les aportacions d’Oncoswim.

Durant la visita, els investigadors van agrair als assistents les aportacions econòmiques que han fet fins ara. “Sempre he dit que el suport de l’Oncolliga i RadikalSwim a través de l’Oncoswim ha estat el millor que m’ha passat com a investigadora”, va indicar Teresa Puig, que va afegir que, malauradament, els recursos que l’administració pública dedica a la recerca són molt limitats i que, per això, cada vegada és més important la implicació de la societat civil i la iniciativa privada perquè grups de recerca com el que ella lidera puguin continuar avançant.

Quarta edició
La visita ha tingut lloc pocs dies abans que s’obri el període d’inscripció per a la quarta edició de l’ONCOSWIM, que tindrà lloc el pròxim 1 de juny i que tornarà tenir com a objectiu recollir fons per a la investigació del càncer de mama triple negatiu. Les inscripcions s’obriran el 15 de febrer a la web www.oncoswim.cat. El mateix dia 1 de juny se celebrarà també una nova edició de la MILLA SOLIDÀRIA, la versió més popular de l’Oncoswim, que consisteix a nedar el tram de Via Brava que va de Llafranc fins a Calella de Palafrugell (1,5 km aproximadament). El preu d’inscripció a aquesta prova és de 20 euros i tot el que es recapta es destina també a la investigació del càncer de mama triple negatiu.