Universitat de Girona

Una recerca sobre mentoria i salut mental de persones migrants i refugiades rep un ajut

La investigació, liderada per l’investigador Òscar Prieto, rep un ajut de l’Observatori Social de la Fundació ”la Caixa”. El projecte Safespaces, pretén analitzar l’impacte de la mentoria social en el benestar i la salut mental de les persones migrants i refugiades racialitzades.

El projecte Safespaces, Mentoria, Benestar i Salut Mental amb persones migrants i refugiades racialitzades, liderat per l’investigador Òscar Prieto de la Universitat de Girona (UdG), ha estat seleccionat en la segona edició de la Convocatòria Conecta 2022 de l’Observatori Social de la Fundació ”la Caixa”.

L'objectiu general del projecte Safespaces, que ha rebut una dotació de prop de 80.000 euros i es durà a terme al llarg de dos anys, és analitzar quines característiques tenen les relacions de mentoria social amb més impacte en la pertinença, el benestar i la salut mental de les persones migrants i refugiades racialitzades i com l’efecte d’aquest acompanyament pot perdurar una vegada la participació en el programa ha finalitzat. Prieto destaca que hi ha molt pocs estudis sobre l’impacte de la mentoria social en adults. El treball de camp es durà a terme principalment a Catalunya però també hi participaran programes que es duen a terme a Navarra, País Basc i Castella-Lleó.

A més de la UdG, participa en el projecte la Coordinadora de Mentoria Social (CMS) com a Federació d'entitats de mentoria social, amb Isabel Gutiérrez com a coordinadora, i, encara que formalment no aparegui com a participant directe, es compta amb el suport i la representació de la Direcció General de Migracions, Refugi i Antiracisme (DGMRA) de la Generalitat de Catalunya.

En els darrers anys, el nombre de joves migrants sense referents familiars i el de persones sol·licitants d'asil ha anat en augment a Catalunya i a Espanya. Algunes administracions públiques i organitzacions del tercer sector poden contribuir a generar espais d'acollida a aquests col·lectius. Una de les eines més innovadores en aquests moments són els programes de mentoria social que tenen com a objectiu afavorir un suport informal en aquests processos d'inclusió social més enllà dels suports que ofereixen els professionals de les entitats d'acollida. Les relacions de mentoria posen en contacte persones voluntàries amb persones migrants i refugiades amb la intenció que aquest acompanyament tingui un impacte positiu en el benestar i la salut mental.

La segona edició de la Convocatòria Connecta de l’Observatori Social de la Fundació ”la Caixa” té com a objectiu donar suport a projectes d’investigació sobre el benestar emocional i la salut mental a Espanya, impulsats conjuntament entre entitats de l’àmbit de la recerca i entitats del sector social. El procés d’avaluació de les propostes presentades ha estat a càrrec d’experts acadèmics i del sector social.

El doctor en Sociologia Òscar Prieto és director del departament de Pedagogia de la UdG, coordinador del màster Moviments Migratoris al segle XXI: conceptes, realitats i actuacions, i investigador del grup de recerca Societats Complexes: de l’estudi a la intervenció, reconegut per la Generalitat de Catalunya. Així mateix, coordina el Projecte Rossinyol, creat el 1998 i dirigit per l’investigador Jordi Feu, un programa de mentoria d’estudiants universitaris que acompanyen periòdicament nens i nenes de primària i secundària per tal d’accelerar el seu procés d’integració.

Consulteu el detall dels projectes seleccionats en la segona Convocatòria Conecta en aquest enllaç: https://elobservatoriosocial.fundacionlacaixa.org/-/convocatoria-conecta-3-edicion