Universitat de Girona

La investigadora Beatriz López, sòcia cofundadora de la Societat Espanyola d’IA en Biomedicina

La creació de la Societat Espanyola d'IA en Biomedicina (IABiomed) té com a objectiu fomentar la investigació i el desenvolupament en el camp de la IA aplicada a la Biomedicina. Una de les fundadores és la Dra. Beatriz López, investigadora del grup de recerca eXiT (Enginyeria de Control i Sistemes Intel·ligents) de la Universitat de Girona conjuntament amb la participació de 41 investigadors més.

L'àrea de la Intel·ligència Artificial (IA) està experimentant una gran revolució en els darrers anys. Iniciatives recents com ChatGPT estan contribuïnt a visibilitzar a la societat un camp de coneixement que realment ha existit des de fa dècades. A l'àrea de la biomedicina en particular, aquesta revolució està donant lloc a milers d'iniciatives a nivell mundial en què la IA pren un paper d'extrema rellevància. A nivell nacional, l'àrea d'IA en Biomedicina fa anys que es desenvolupa, fonamentalment en entorns acadèmics, tot i que avui dia molts altres actors (sobretot del teixit empresarial) ja formen part en aquesta revolució.

Derivat d'aquest increment d'activitat a l'àrea, el 2018 va sorgir la primera Xarxa Temàtica sobre IA en Biomedicina, finançada pel Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats. Aquesta xarxa ha estat la llavor d'una col·laboració a nivell nacional que s'ha anat forjant durant els darrers anys, per donar lloc, el 14 de desembre de 2022, a una iniciativa per a la sol·licitud de constitució de la Societat Espanyola d'Intel·ligència Artificial en Biomedicina (IABiomed). La constitució d'aquesta societat ha comptat amb la participació de 42 investigadors (24 homes i 18 dones), d'un total de 16 províncies al llarg de la geografia espanyola, que n'han actuat com a membres fundadors. Un d’aquests, és la Dra. Beatriz López, investigadora del grup de recerca eXiT (Enginyeria de Control i Sistemes Intel·ligents) de la Universitat de Girona.

La creació de la Societat IABiomed té com a objectiu fomentar la investigació i el desenvolupament en el camp de la IA aplicada a la Biomedicina. La societat té com a finalitat facilitar el contacte entre persones de l'àmbit acadèmic i investigador, professional, estudiantil, així com de totes les persones o entitats interessades o actives en aquest camp, i fomentar la pràctica de la investigació cientificotècnica a l'àrea.

Entre els objectius cientificotècnics de la societat, hi ha la promoció de col·laboració en l'activitat científica entre els seus socis, així com la investigació multidisciplinària a l'àrea de la IA en Biomedicina. A més, la societat busca promoure actuacions que permetin generar recursos en termes d'infraestructures o serveis que puguin ser d'interès per als actors implicats a l'àrea tant per a fins formatius, com divulgatius i de recerca.

La Societat IABiomed també s'encarregarà de promoure la creació de cursos sobre IA en Biomedicina, l'organització de cicles de conferències, seminaris o tallers a l'àmbit, i la interacció amb els mitjans de comunicació en nom de la societat quan sigui sol·licitada.

A més, la societat establirà vincles i sinergies amb les empreses o altres organismes (públics i privats) del sector, incloent-hi aquells que es puguin beneficiar de manera directa o indirecta de les activitats o aplicacions del sector de la IA en Biomedicina, i participarà de manera activa en activitats de vigilància tecnològica dins del sector.

Per acabar, IABiomed és conscient dels desafiaments presents i futurs a què s'ha de fer front al camp de la biomedicina, i per tant els esforços de la societat aniran principalment dirigits a trobar solucions a aquests reptes, com ara l'accés a dades de salut amb finalitats de recerca, la manca de tractaments per a malalties rares, els problemes derivats de la resistència a antibiòtics, noves pandèmies, la millora dels processos clínics, etcètera.