Universitat de Girona

El Consell Europeu de Recerca finança amb dos milions d'euros la recerca de Sílvia Osuna (IQCC)

Els projectes de recerca finançats per l'ERC tenen com a principal objectiu proporcionar les millors condicions i entorn per a fomentar la creativitat del personal investigador. L'excel·lència científica és l'únic criteri d'avaluació. La recerca de Sílvia Osuna se centra en el desenvolupament de nous protocols computacionals per al disseny de nous enzims d’interès industrial (biocatalitzadors).

Un projecte de recerca liderat per la investigadora ICREA a l’Institut de Química Computacional i Catàlisi (IQCC) de la Universitat de Girona (UdG), Sílvia Osuna, ha estat finançat amb 2 milions d’euros dins la convocatòria Consolidator Grant del Consell Europeu de la Recerca (European Research Council, ERC).

Els projectes de recerca finançats per l'ERC tenen com a principal objectiu proporcionar les millors condicions i entorn per a fomentar la creativitat del personal investigador. L'excel·lència científica és l'únic criteri d'avaluació. Els projectes Consolidator Grant, dins del marc de l’ERC, donen suport individual al personal investigador que pot demostrar la naturalesa innovadora, l'ambició i la viabilitat de la seva proposta científica, per consolidar el seu propi equip o programa de recerca independent.

El projecte ERC-CoG aconseguit per la investigadora Sílvia Osuna se suma a llarga llista de reconeixements i projectes aconseguits per la científica i el seu equip els últims anys, aportant així una consolidació de la seva línia de recerca basada en el desenvolupament de nous protocols computacionals per al disseny de nous enzims d’interès industrial (biocatalitzadors).

La recerca de Sílvia Osuna se centra en el desenvolupament d’estratègies computacionals ràpides però, a la vegada, precises per a aconseguir el disseny rutinari de nous enzims altament eficients. Els punts innovadors del projecte es basen en la combinació de la química computacional, tècniques d’intel·ligència artificial, i geometria computacional per a capturar la complexitat de la catàlisi enzimàtica. Aquest nou enfocament computacional es validarà amb el disseny d'enzims capaços d’adoptar diferents estructures al llarg del mecanisme de reacció. L'avaluació experimental de molts dels dissenys aconseguits serà clau per a finalment revelar el potencial d'aquest nou enfocament per al disseny d'enzims rellevants des d’un punt de vista industrial.

A la present convocatòria s’han presentat 2.222 propostes en tres àmbits de coneixement: ciències físiques i enginyeria (938), ciències de la vida (612), i humanitats i ciències socials (672). El percentatge d’èxit ha estat del 14,4%. A Catalunya, a més de Sílvia Osuna, han estat reconegudes nou persones més.

Trajectòria
Sílvia Osuna es va doctorar l'any 2010 per la Universitat de Girona (UdG) a l'Institut de Química Computacional (IQC). El 2010, es va traslladar al grup del Prof. Houk a la Universitat de Califòrnia, Los Angeles (UCLA), amb una beca post-doctoral europea Marie Curie. Des de llavors, ha treballat en el disseny computacional d'enzims d'interès mèdic i farmacèutic. Osuna compta amb més de 90 publicacions de recerca, i recentment ha estat guardonada amb el Premi de la Societat Europea de Química (2021 EuChemS lecture Award), el Premi Nacional de Recerca de Catalunya – Talent Jove 2019 de la Fundació Catalana de Recerca i Innovació (FCRi), el Premi Marcial Moreno investigador jove 2021 de la delegació catalana de la Reial Societat Espanyola de Química (RSEQ), així com el premi Jove Investigador de Lilly i la RSEQ (2019), premi jove de la RSEQ 2016, i el premi Fundació Princesa de Girona FPdGi 2016 a la categoria de ciència. El 2015 va aconseguir un projecte de 1.5M€ de l’ERC dins de la convocatòria Starting Grant per a iniciar la seva carrera investigadora independent a la Universitat de Girona.

El seu grup està finançat pel projecte European Research Council – Proof of Concept (concedit el passat 24 de gener amb el principal objectiu d’establir una start-up amb seu a Girona), dos projectes del Ministeri de Ciència i Innovació (un d’ells també de prova de concepte), i un projecte Europeu del Human Frontier Science Program Grant. Es tracta d’un ajut suplementari a la ERC StG per explotar un dels seus resultats.

Recerca
La recerca de Sílvia Osuna es troba a la interfície entre la química computacional i la biologia. La seva recerca se centra en l'estudi de processos bioquímics relacionats principalment amb la catàlisi enzimàtica. El seu laboratori està desenvolupant noves eines computacionals per predir quins canvis són necessaris a l'estructura de l'enzim per permetre una funció nova, millorar una reacció secundària d’interès o ampliar el rang de substrats i reaccions permeses. El seu objectiu és permetre el disseny computacional rutinari d'enzims competents per potenciar-ne l'ús a la indústria per a la síntesi de compostos farmacèuticament rellevants.