Universitat de Girona

La UdG aprova el Pla d’Emergència Energètica

L’acord s’ha pres avui en el marc de la sessió del Consell de Govern de la institució. Un dels objectius del pla és contenir la despesa en els subministraments energètics.

El Consell de Govern de la Universitat de Girona (UdG) ha aprovat avui el Pla d’Emergència Energètica que recull els compromisos de la institució universitària davant l’emergència climàtica.

A grans trets, el Pla d’Emergència Energètica pretén contribuir a l’assoliment dels objectius del Pla d’Ambientalització reduint en un 40 % el consum energètic pel 2030. Així mateix, vol contenir la despesa en els subministraments energètics (gas i electricitat) de la Universitat i, per últim, conscienciar la comunitat universitària de la necessitat de corresponsabilitzar-se individualment i col·lectivament en l’optimització energètica, en l’ús eficient de les instal·lacions, edificis i campus, i en la millora de la seva gestió.

Antecedents del Pla d’Emergència Climàtica

El 2019, el Claustre de la UdG va aprovar la Declaració d’emergència climàtica, basada en els arguments de consens científic sobre les causes del canvi climàtic i en la demanda de la comunitat universitària i la societat de prendre mesures urgents en matèria de mitigació del canvi climàtic.

El Claustre també va prendre un segon acord en el sentit de fer una revisió del Pla Estratègic d’Ambientalització (de l’any 2000) que va culminar amb l’aprovació d’un nou Pla d’Ambientalització de la UdG (el setembre de 2021). Els objectius centrals del Pla d’Ambientalització són assolir la reducció del 50 % de les emissions de carboni el 2030 i generar consciència i coneixement sobre la problemàtica ambiental a tota la comunitat universitària. Un dels objectius específics planteja la reducció del 40 % del consum energètic el 2030. És en tot aquest context que la UdG es veu en la indefugible obligació de desplegar un seguit d’accions que es recullen en el Pla d’Emergència Energètica.

Accions de caràcter general més destacades

El Pla, que és detallat i ampli, proposa nombroses accions com ara:

Prioritzar els projectes que permetin l’optimització energètica dels edificis a través de la implantació de sistemes passius d’eficiència energètica, i de projectes d’instal·lació de sistemes d’energia renovable per a autoconsum.  Es tracta de projectes estructurals tals com instal·lacions d’energies renovables per a autoconsum, substitució de làmpades convencionals per llums led, millores de l’aïllament de l’embolcall dels edificis,  substitució de calderes de gas per elèctriques o de biomassa, etc.

Establir criteris energètics tals com l’etiquetatge energètic en la compra d’equipaments i les certificacions energètiques en contractar serveis que consumeixen energia per al seu funcionament.

Conscienciar la comunitat universitària de la necessitat d’ajustar el consum energètic, més encara en l’actual situació de crisi energètica.

Promoure la reorganització de calendaris i horaris dels edificis per tal de reduir el consum energètic en l’ús dels espais universitaris; en aquest sentit, algunes actuacions ja estan implementades, com el tancament d’edificis per vacances, festius i caps de setmana, altres són de caire organitzatiu, com ajustar els calendaris i horaris acadèmics i dels diferents serveis i unitats per optimitzar els consums, o tancar espais per traslladar i concentrar l’activitat en edificis que caldrà mantenir oberts i climatitzats.

Planificar una ocupació compartida entre edificis propers, on es mantindran oberts els espais de major eficiència energètica convertint aules/espais en sales de treball compartides (tipus coworking).

Racionalitzar l’ús dels espais amb mesures organitzatives i criteris basats en compartir recursos. Els espais d’ús continuat com biblioteques, sales d’estudi o aules informàtiques han de reestructurar la disponibilitat d’horaris i d’espais per reduir la demanda energètica actual.

Adaptar els paràmetres de climatització de tots els espais a les recomanacions normatives del Reial decret-llei 14/2022, d’1 d’agost de mesures de sostenibilitat econòmica en l’àmbit del transport, en matèria de beques i ajuts a l’estudi, així com de mesures d’estalvi, eficiència energètica i de reducció de la dependència energètica del gas natural, que estableix una temperatura de 19º C durant el període de fred i de 27º C durant el període de calor. Queden exclosos d’aquesta mesura els laboratoris i espais de recerca amb requeriments de temperatura específics.

Reduir la climatització d’espais una hora al vespre, de manera que estigui en funcionament de 8 a 19 h i no pas fins a les 20h. Els caps de setmana, festius i vacances la climatització continuarà apagada, com fins ara.

Prohibir l’ús de sistemes de calefacció i refrigeració individuals i reduir i optimitzar l’ús de neveres.

Ajustar la il·luminació interior al mínim de les necessitats d’ús, sempre complint els mínims que exigeix la normativa vigent en matèria de condicions de treball.

Aposta per la divulgació

Complementàriament, el Pla també contempla la programació d’activitats comunicatives, divulgatives i formatives que promoguin les bones pràctiques individuals, la difusió de les experiències d’estalvi i dels resultats obtinguts en cada centre, i la proposta de mesures de millora energètica no contemplades en el Pla, fruit dels processos de participació interns.

Pla d'Emergència Energètica de la UdG