Universitat de Girona

La Biblioteca rep els papers i documents de treball del Dr. Jordi Nadal i Oller

L’historiador va prendre la decisió de donar la seva biblioteca personal a la Universitat de Girona el 2011. Després d’aquella primera donació, en seguiren dues més, una el 2016 i una darrera el 2018. Per últim, i ja pòstumament, la família ha fet donació dels papers i documents de treball en un acte institucional que ha tingut lloc el 22 de setembre.

El gruix de llibres i revistes (2200 monografies i 87 títols de revista) que conformen la seva biblioteca personal es troben disponibles en lliure accés a la Biblioteca del Campus Montilivi. Tota l’obra es troba catalogada al catàleg de la biblioteca de la UdG i al catàleg de les universitats catalanes, fet que  facilita la seva consulta i préstec.

La web del fons especial Jordi Nadal i Oller,  persegueix fer visible, des d’un únic punt d’accés tant  la seva biblioteca com a la seva obra. El fons Jordi Nadal i Oller s’integra en la col·lecció de Fons Especials de la Universitat de Girona i passa a integrar el que s’anomena “ecosistema” d’historiadors gironins, ja que la biblioteca de la UdG custodia també el fons del seu mestre, Jaume Vicens Vives i d’un company i amic, Joan Reglà

En el decurs de l’acte institucional del fons, que ha presidit el rector Quim Salvi, ha intervingut el professor Jaume Portella que ha incidit en la importància que la biblioteca personal del Dr. Nadal s’integri en la col·lecció de Fons Especials de la UdG. També han intervingut Jordi Maluquer de Motas, Carles Sudrià i Albert Carreras, deixebles de Jordi Nadal, que han coincidit a destacar que l'historiador excel·lia en la docència, aplicava un mètode de treball per a la recerca molt rigorós i dominava l’art de l’escriptura.

La segona part de l’acte ha estat conduit per Josep Gómez, marmessor del fons, i ha comptat amb les intervencions de Joaquim Nadal i Salvador Claret. El professor Nadal ha glossat la figura de l’oncle amb la lectura d'algunes de les cartes que es van intercanviar durant les seves estades a l’estranger. Per la seva banda, Salvador Claret ha recordat el període de recollida de documentació sobre l’empresa Hispano Suiza que van fer plegats.

Exposició bibliogràfica commemorativa

En el marc d’aquesta acte, la Biblioteca de la UdG organitza una exposició per a retre homenatge al que va ser l’últim gran treball de l’historiador Jordi Nadal: la història de la Hispano Suiza. Cal recordar que el Dr. Nadal va regalar a la UdG un capítol d’aquesta obra, aleshores encara inèdit, La Hispano-Suiza: esplendor y ruina de una empresa legendaria durant el seu discurs d’investidura com a doctor Honoris Causa de la UdG l’any 2013.

L’exposició inclou documents originals sobre l’empresa Hispano Suiza, tota l’obra escrita pel Dr. Nadal i una mostra de la correspondència que va mantenir amb el seu mestre, Jaume Vicens Vives. Un automòbil de l’any 1910 que pertany a la col·lecció d’automòbils Salvador Claret, acompanya l’exposició que es pot visitar fins al 27 d’octubre.