Universitat de Girona

Un estudi de la UdG demostra que el dany a l’ADN de l’esperma afecta el desenvolupament de l’embrió

Amb experiments al laboratori, el grup TechnoSperm comprova que la fecundació és possible però que la progressió de l’embrió s’atura. L’estudi està finançat per la Fundació La Marató de TV3 i els primers resultats s’han publicat a la revista científica Biological Research.

El grup de recerca TechnoSperm de la Universitat de Girona (UdG) ha demostrat que quan l’ADN de l’esperma està malmès el desenvolupament de l’embrió està en risc. Aquesta és la primera troballa d’un projecte científic que està en marxa i que està finançat per la Fundació La Marató de TV3. Els resultats de la recerca s’han publicat a la revista Biological Research (Springer Nature).

Fins ara es coneixia que, encara que l’ADN de l’esperma presenti danys, la fecundació és possible però el progrés d’una nova vida és dificultós. L’aportació de l’equip científic de TechnoSperm és l’evidència, a partir d’experiments al laboratori, que l’evolució de l’embrió en les seves etapes inicials és compromesa en aquests casos. Per això, els investigadors recomanen incloure l’anàlisi de l’estat de l’ADN de l’esperma sempre que s’iniciï un tractament de fertilitat.

La infertilitat masculina, en augment
L'espermatozoide i l’òvul són les dues cèl·lules encarregades d’aportar la informació genètica (ADN) per formar un nou individu. La infertilitat apareix quan no s’aconsegueix la fecundació o el desenvolupament de l’embrió s’atura. Actualment, a nivell mundial, la infertilitat afecta entre el 8 i el 12 per cent de les parelles. En la meitat dels casos, la causa de la infertilitat és masculina i, de fet, en els últims 40 anys, aquesta ha augmentat en un 50-60 %.

La infertilitat masculina per causa genètica és una de les menys estudiades. En aquests casos, l’ADN de l’espermatozoide conté la meitat de la informació necessària per tal de donar lloc a un nou ésser. A dia d’avui, però, es desconeix exactament com el dany a l’ADN de l’espermatozoide pot afectar la fecundació i el desenvolupament de l’embrió. En aquest context, el grup de recerca TechnoSperm està investigant aquesta problemàtica gràcies al finançament de La Fundació La Marató de TV3 de l’edició del 2019.

El projecte explora com el dany en determinades regions de l’ADN de l'espermatozoide condiciona la seva capacitat de fecundació i el desenvolupament dels embrions en etapes molt inicials. Amb aquesta finalitat, els autors de l’estudi han dut a terme experiments de fecundació in vitro en models animals.

Els resultats indiquen que el dany a l’ADN de l’espermatozoide no impedeix la fecundació de l’òvul però, en canvi, té un efecte negatiu sobre el desenvolupament de l’embrió primerenc. Aquests resultats posen de manifest la rellevància d’analitzar el dany a l’ADN espermàtic abans d’iniciar els cicles de fecundació in vitro en casos d’infertilitat.