Universitat de Girona

Anna Ferrer posa en valor la bellesa i el poder de les cures

La UdG ha atorgat a Anna Ferrer el màxim reconeixement acadèmic, el doctorat honoris causa, per la seva tasca filantròpica al sud de l’Índia, mantenint un compromís incondicional contra la pobresa i la injustícia, en un acte avui a l’Aula Magna Modest Prats que ha aplegat més d’un centenar de persones.

Anna Ferrer ha emocionat l’auditori posant en valor el poder de les cures, una acció que “sembla molt simple” però que en la seva experiència “marca una gran diferència en les nostres vides, en la dels altres i en el món en general”.

La figura de Vicent Ferrer també ha estat present en l’acte. Anna Ferrer ha recordat que “la seva grandesa fou la seva fe i la seva convicció en la bondat de les persones i en la capacitat de cadascú de nosaltres de fer el bé, de preocupar-se pels altres i tenir-ne cura”. Va ser un home “molt savi”, subratlla Ferrer perquè “malgrat no deixar una filosofia” va ser capaç d’ensenyar com “les cures col·lectives poden canviar vides, resoldre el patiment i eradicar la pobresa”.

El rector Quim Salvi ha posat l’accent en que Anna Ferrer no és només un exemple de dedicació vital a la millora de les condicions de vida de les persones més vulnerables i desprotegides del planeta, sinó que també “atorga el protagonisme invisibilitzat de tantes dones que han contribuït silenciosament a la construcció d’un món més just, més humà i més responsable”.

El professor Eduard Muntaner, padrí de la doctoranda, en la laudatio, s’ha centrat en la història de l’Anna Ferrer “potser no tan coneguda” i en la seva contribució a engegar l’obra que avui en dia és un referent mundial en el món de la cooperació al desenvolupament. “Ella ha estat una de les peces clau en l'assoliment de totes les fites de la Fundació, jugant un paper fonamental en mantenir la unitat i l'esperit humanista de l’organització al llarg de tots aquests anys” ha explicat.

Anna Ferrer (Southend-on-sea, Essex, 1947) és fundadora a l’Índia de Rural Development Trust, la matriu de la Fundació Vicente Ferrer (FVF). Actualment, presideix l’organització, que el 2019 va commemorar el seu 50è aniversari. La filantropa britànica és un referent del compromís i la lluita contra la pobresa, i destaca per haver creat, juntament amb el seu marit, Vicenç Ferrer, un model pioner de desenvolupament integral, basat en la col·laboració directa i la participació activa de les persones beneficiàries. En l'actualitat, la FVF dona suport a prop de tres milions de persones en més de 3.600 pobles del sud de l’Índia i el seu projecte segueix avançant cap a nous territoris on la pobresa i la desigualtat oprimeixen la població i impedeixen portar una vida amb dignitat. Ferma defensora dels drets de les dones, impulsa un programa d’igualtat de gènere que vertebra l’estratègia de cooperació al desenvolupament a l’Índia de la FVF. Lidera una organització de més de 2.500 persones, de les quals un 50% són dones. La seva aposta decidida de treballar per i amb les dones en una societat, la de l’Índia, de gran tradició patriarcal, l’han convertida en un referent de lluita per la igualtat de gènere.

La UdG concedeix aquest títol a Anna Ferrer, presidenta de la Fundació Vicente Ferrer (FVF),  per acord del Consell de Govern de 23 de juliol de 2020, a proposta del rector de la Universitat de Girona, Quim Salvi, amb l’aval del Consell de Direcció.

Els doctors i doctores honoris causa són un referent clau en qualsevol Universitat, i per aquest motiu la Universitat de Girona ha anat impulsant aquests reconeixements com un instrument de projecció de la universitat en el marc del context universitari català i internacional i de reconeixement a la trajectòria de recerca, acadèmica i cultural de les persones candidates proposades. La distinció Honoris Causa s’atorga a personalitats rellevants de l’àmbit acadèmic, científic, cultural i social que hagin mantingut un lligam amb la Universitat de Girona i que hagin excel·lit en la seva tasca per tal d’integrar-les al Claustre de la UdG.