Universitat de Girona

Les regles que regulen l'aromaticitat

L'investigador de l'Institut de Química Computacional i Catàlisi (IQCC) Miquel Solà fa un repàs històric a les regles associades a l'aromaticitat en un article publicat a la revista Nature Chemistry. Solà discuteix les seves limitacions i proposa futures direccions futures per al desenvolupament d'aquesta part fascinant de la química.

L'aromaticitat és un dels conceptes més antics de la química per descriure el comportament de determinades molècules. Els químics el van crear fa 150 anys per ajudar a visualitzar i explicar l'enllaç, l'estructura i la reactivitat de la molècula de benzè. També es tracta d’un dels conceptes més emprats actualment en química i es considera la pedra angular de la química heterocíclica. De fet es calcula que aproximadament unes 2/3 parts de les molècules conegudes són aromàtiques o tenen alguna part aromàtica. Les molècules aromàtiques presenten anells en els que els electrons tenen una elevada mobilitat. Els compostos aromàtics són particularment estables i poc reactius. Per tant, la presència de reactius, intermedis, o productes aromàtics té una gran influència en les reaccions químiques.

La manca d'una base física clara fa que determinar l'aromaticitat d’una molècula sigui difícil. Tot i així, s’han desenvolupat una sèrie de regles senzilles que a partir del recompte dels electrons que intervenen en els anells permet tenir una primera estimació de si són o no aromàtics. La primera d’aquestes regles va ser la regla de Hückel desenvolupada fa 90 anys. Al llarg dels anys s’han descrit una vintena d’aquestes regles i els investigadors de la Universitat de Girona han contribuït a aquest camp establint dues d’aquestes regles: la regla de l’aromaticitat esfèrica a capa oberta (https://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/2011/CC/c1cc14958j) i la regla de l’aromaticitat Jellium a capa oberta (https://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/2019/CC/C9CC02067E).

L'investigador de l'Institut de Química Computacional i Catàlisi (IQCC) Miquel Solà ha publicat un "paper" a la prestigiosa revista Nature Chemistry, on fa un recorregut per la història de les regles associades a l'aromaticitat. A més, el químic en discuteix les limitacions i proposa futures direccions per al desenvolupament d'aquesta part fascinant de la química.

El document es pot llegir en aquest enllaç: https://www.nature.com/articles/s41557-022-00961-w