Universitat de Girona

Josep Mas-Pla tradueix un llibre sobre el paper de l’aigua subterrània en el cicle hidrològic

El llibre és el producte estrella del Projecte Groundwater, una organització canadenca compromesa amb la divulgació del coneixement per a la comprensió i la resolució de problemes relacionats amb els recursos hidrogeològics.

El professor del Departament de Ciències Ambientals de la Universitat de Girona (UdG) i investigador a l’Institut Català de Recerca de l’Aigua Josep Mas-Pla ha traduït el llibre “L’aigua subterrània en el cicle hidrològic. Una introducció a la reserva d’aigua dolça més important de la Terra”. El volum és obra d’Eileen Poeter, Ying Fan, John Cherry, Warren Wood i Douglas Mackay parla del paper i de la importància de l‘aigua subterrània en el cicle hidrològic al planeta Terra.

El llibre està editat pel Projecte Groundwater, que en anglès significa aigua subterrània. Es tracta d’una organització sense ànim de lucre registrada al Canadà l’any 2019 compromesa en contribuir en el progrés educatiu i aportar una nova visió en la creació i divulgació del coneixement per a la comprensió i la resolució de problemes relacionats amb els recursos hidrogeològics. El GW-Project opera des del lloc web https://gw-project.org/, com una plataforma global per a la democratització del coneixement en hidrogeologia.

Aquesta obra és el producte estrella del GW-Project. Durant la darrera dècada, s’han publicat molts llibres dediats a la creixent crisi global de l’aigua. Malgrat que molts d’aquests llibres estan centrats en la immensa importància de l’aigua dolça per a la humanitat i en els moltíssims problemes relacionats amb la disponibilitat d’aigua, cap d’ells ha estat escrit per experts en hidrologia que tracti la part corresponent a l’aigua subterrània dins del cicle hidrològic per a una audiència amplia d’una manera tan integrada com ho fa aquest.

La tesi del llibre és clara: l'aigua subterrània és indispensable per garantir les necessitats humanes i ecològiques, especialment, quan la pressió humana sobre els recursos naturals és molt forta i els impactes són molt greus. A més, la influència del canvi climàtic farà inviables els models de gestió actuals i caldrà pensar noves formes de gestió, basades en la protecció ambiental i la justícia social. El text posa de manifest que l'aigua subterrània és la part més desconeguda del cicle hidrològic i que cal conèixer la seva dinàmica per a poder afrontar els reptes esmentats en la governança d'aquest recurs natural imprescindible per la vida.

L’obra traduïda al català es va publicar el mes de febrer coincidint amb el Dia Mundial de l’Aigua 2022, que enguany s’ha dedicat a l’aigua subterrània amb el lema “Fem visible, l’invisible”.

Referència bibliogràfica
Eileen Poeter, Ying Fan, John Cherry, Warren Wood, Douglas Mackay, 2020, L’aigua subterrània en el cicle hidrològic. Una introducció a la reserva d’aigua dolça més important de la Terra. The Groundwater Project, Guelph, Ontario, Canada. Traductor: Josep Mas-Pla, ISBN: 978-1-77470-028-0 - https://gw-project.org/books/groundwater-in-our-water-cycle/