Universitat de Girona

Alumnes de la UdG creen l’Observatori dels Drets Humans als barris de Girona

L’Observatori proposa una mirada amb esperit crític a deu barris de Girona i vol donar a conèixer una realitat invisible: la vulneració dels Drets Humans.

El projecte “Observatori dels Drets Humans als barris de Girona” (https://dretshumansgirona.csii.cat) és una iniciativa de la Facultat de Lletres de la Universitat de Girona (UdG), amb el suport de la Regidoria de Ciutadania i Dinamització del Territori de l’Ajuntament de Girona. El projecte s’emmarca en una activitat docent, dirigida pel professor Lluís Costa, i desenvolupada en el context de l’assignatura de Llengua i Mitjans del Grau de Comunicació Cultural de la UdG, amb la participació de 41 alumnes.

L’Observatori fa una mirada, amb esperit crític, a deu barris de Girona: Font de la Pólvora, Pont Major, Germans Sàbat, Montjuïc, Santa Eugènia, Can Gibert del Pla, Sant Narcís, Torre Gironella, Les Pedreres i Vila-roja. La iniciativa sorgeix amb la voluntat d’apropar una realitat sovint invisibilitzada: la vulneració dels Drets Humans. L’observació i interpretació crítica del què ens envolta ens ajuda a reflexionar sobre les causes, implicacions i conseqüències d’una problemàtica que sovint viu soterrada en el dia a dia de molts ciutadans. Segons els impulsors de la iniciativa, aquesta problemàtica “s’ha de pensar des d’una mirada general, d’una visió panoràmica del món, i cal activar el pensament crític global amb la denúncia local”.

El projecte es fixa en els col·lectius amb més risc de caure en una situació de vulnerabilitat com ara dones, immigrants, infants, joves, col·lectiu LGTBI, persones amb capacitats diverses; i les seves problemàtiques com són l’atur, educació, habitatge, salut, cultura, pobresa, participació ciutadana i discriminació en general.

“Sens dubte, l’administració local ha de treballar amb una mirada inclusiva, des de la diversitat, fonamentada en el respecte, la protecció i la garantia dels drets humans per tal de fer possible un desenvolupament humà i social que sigui sostenible”, segons els responsables del projecte. “Buscar sinergies amb col·lectius veïnals i amb l’ajuntament representa una fórmula immillorable”, conclouen.

La presentació del web i reportatge de l’Observatori dels Drets Humans als barris de Girona ha tingut lloc el dia 11 de maig al Saló de Descans de l’Ajuntament de Girona. A més de l’equip del projecte, els estudiants Raquel Borrego, Núria Pou i Pau Alquézar, han assistit a l’acte la regidora de Ciutadania i Dinamització del Territori, M. Àngels Cedacers, i la secretària general de la UdG, Cristina Sánchez-Miret.