Universitat de Girona

Girona Evidence Week, el congrés internacional de referència sobre raonament probatori

¿Com ha de raonar un jutge per establir que un fet està provat en un procés judicial? ¿Quines són les condicions per a que es pugui dir que un fet està provat? Els ordenaments moderns solen apel·lar a la lliure valoració de la prova, però això no pot ser una carta blanca per a que tot allò que decideixi un jutge o tribunal es consideri justificat.

¿Què pot aportar la ciència i la tècnica per determinar què ha succeït, qui ho ha fet o quines conseqüències ha tingut una acció?

Totes aquestes qüestions han estat objecte de l’estudi del raonament probatori i necessiten d’una perspectiva pluridisciplinària. A nivell internacional, s’han dut a terme nombrosos congressos que apleguen a part dels experts en la matèria, tant des del punt de vista acadèmic o pràctic, però calia encara trobar la fórmula per crear un esdeveniment que fos el punt de trobada periòdic de referència a escala mundial de la comunitat jurídica interessada en la matèria, que aplegui tant investigadors com juristes pràctics que hi estiguin interessats.

És per això que, amb el precedent del 1er Congrés Mundial sobre Raonament Probatori, el juny de 2018, la Càtedra de Cultura Jurídica de la Universitat de Girona (UdG) vol institucionalitzar, cada tres anys, també a Girona, les noves edicions d’aquell congrés fundacional, ara rebatejat com a Michelle Taruffo Girona Evidence Week i que en aquesta primera edició tindrà lloc del 23 al 27 de maig.

El congrés ha tingut un important impacte entre la comunitat internacional: 500 juristes inscrits en la modalitat presencial, 180 ponents provinents de 32 països, 300 inscrits en modalitat virtual, més de 60 institucions associades, entre elles escoles i poders judicials, fiscalies i defensories, associacions acadèmiques, etc.

Per què “Girona Evidence Week”?

Perquè, sense deixar de ser un congrés, l’esquema s’allunya del format habitual dels congressos, oferint al llarg dels dies lectius de tota una setmana una gran diversitat d’activitats que van força més enllà de les ponències convencionals. Les activitats es divideixen dues grans parts. La primera, formada per 5 ponències plenàries, 2 panels plenaris de debat sobre temes centrals del raonament probatori i 4 cursos breus simultanis sobre temes diversos (seu: Palau de Congressos de Girona). La segona, en canvi, inclou un 29 workshops simultanis sobre temes molt diversos dins d'aquesta àrea d'estudi, que es desenvoluparan els dos darrers dies de la setmana a la Facultat de Dret (Campus Montilivi).

Michele Taruffo

L’obra i la persona del Prof. Michele Taruffo són factors claus que expliquen el creixement de l’interès pel raonament probatori als països de tradició romano-germànica i, molt especialment, a Itàlia i a Iberoamèrica. La seva voluntat d’oferir una teoria general dels problemes probatoris, fonamentada en l’anàlisi del dret comparat, li va permetre adquirir també una important presència en el debat del món anglosaxó com, més darrerament, a la Xina.

Taruffo fou investigador de la Càtedra de Cultura Jurídica de la Universitat de Girona fins al seu decés el desembre de 2020. Des de la fundació d’aquest centre de recerca va participar activament en tots els projectes desenvolupats en aquesta àrea d’estudi. Va ser professor destacat del Màster en Raonament Probatori i membre del comitè assessor de Questio facti, revista internacional sobre raonament probatori. Cal destacar també que la Universitat de Girona acull des del març de 2020 el Fons Michele Taruffo, compost per un important fons bibliogràfic i una petita col·lecció de peces d’art contemporani. En definitiva, la Girona Evidence Week, no s’explicaria sense la cabdal influència de l’enyorat enyorat mestre Taruffo. Per tot això i per reconèixer la vàlua de la seva obra, els organitzadors consideren que és una bona manera de retre-li homenatge posar el seu nom a aquesta sèrie de congressos que tindran lloc a Girona cada tres anys.

Inauguració i cloenda

L’acte d’inauguració del congrés tindrà lloc el dilluns 23 de maig a les 8:30h i comptarà amb el rector de la UdG, Quim Salvi; la consellera de Justícia, Lourdes Ciuró; l’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, i el president de la Diputació de Girona, Miquel Noguer. La cloenda, divendres 27 de maig a les 21h, serà a càrrec del rector de la UdG, Quim Salvi, i la consellera de Recerca i Universitats, Gemma Geis.