Universitat de Girona

La UdG finalitza la segona fase del projecte VUDES a Etiòpia

El projecte cerca aportar valor a les institucions educatives de la regió d’Amhara (Etiòpia). La iniciativa està impulsada pel departament d’Organització, Gestió Empresarial i Disseny del Producte i la Facultat de Turisme de la Universitat de Girona (UdG).

La Facultat de Turisme i el departament d’Organització, Gestió Empresarial i Disseny del Producte de la Universitat de Girona (UdG) conclouen la segona fase del projecte Visites Universitàries pel Desenvolupament Sostenible (VUDES) a la regió d’Amhara, a Etiòpia. La iniciativa està finançada pel programa ERAMUS+ KA107 i per la XVIII convocatòria d’ajuts a projectes de cooperació per al desenvolupament 2020 de la UdG.

L’objectiu principal del projecte és aportar valor a les comunitats de la regió d'Amhara a través de projectes de recerca. La iniciativa també busca generar coneixement acadèmic, afegir valor a la formació dels estudiants, i enfortir les competències de recerca i desenvolupament de la Universitat de Gondar, a Etiòpia. La proposta està alineada amb tretze dels disset Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) que marca l’Organització de les Nacions Unides (ONU).

A la primera etapa del projecte (VUDES I) es van identificar socis i col·laboradors en recerca alineats amb els ODS. Tot i així, a causa de la guerra de Tigray, investigadors i estudiants han hagut de reiniciar la recerca en zones no afectades pel conflicte bèl·lic i cercar col·laboracions amb nous socis de territoris visitables atesa la inaccessibilitat de la majoria de les zones d’Amhara.

A la segona fase del projecte s’ha aprovat Wof Washa com a ubicació  alternativa per a la investigació. En aquesta regió s’hi han identificat tres allotjaments de turisme comunitari en els pobles de Kundi, Mescha i Lik Merafiya, on s’hi ha treballat per ubicar àrees logístiques i potencials de recerca.

Durant aquesta fase també s’han dut a terme reunions amb col·laboradors de la Universitat de Gondar. És el cas del responsable del projecte Mastercard, el qual el seu departament treballa activament en la inclusió de persones amb discapacitat física i exclusió social.

Durant l'estiu del 2021, el projecte ha acollit dos estudiants del Màster Europeu en Gestió Turística (EMTM) per la realització de les seves pràctiques. Aquests han col·laborat en el disseny i desenvolupament de manuals i documents d'orientació per estudiants que planifiquin investigar en aquestes àrees. Aquests contenen recomanacions en relació amb sensibilitats culturals, logística de l'estada i visita.

Aquests mateixos estudiants també han estat seleccionats per participar en la nova part del projecte (VUDES III).  En aquesta fase, viatjaran a Etiòpia per dur a terme la seva recerca de Tesi de Màster i recollida de dades en col·laboració amb una altra estudiant seleccionada per la Universitat de Gondar. Per tant, posaran en pràctica el manual creat per ells mateixos a través del treball de camp i els resultats de VUDES II.

Finalment, els investigadors que formen part del projecte han pogut conèixer el director general de la Junta de Turisme d'Etiòpia i oficial superior del ministre de Turisme d'Addis Abeba, el qual ha mostrat el suport als objectius del projecte i la intenció de seguir col·laborant-hi.