Universitat de Girona

La Universitat de Girona se suma al “Repte 30 dies en bici” per fomentar la mobilitat sostenible

La iniciativa vol promoure l’accés als campus amb bicicleta i reduir les emissions de CO2.

La Universitat de Girona (UdG) se suma al “Repte 30 dies en bici” amb l’objectiu de fomentar la mobilitat sostenible. Impulsada per Ciclogreen, és la primera ocasió en què la UdG s’afegeix a aquesta iniciativa que enguany arriba a la sisena edició. Es tracta d’una competició que posa de manifest la preocupació de les universitats pel medi ambient i la salut de la comunitat universitària.

El repte tindrà lloc fins el 10 de maig i pretén transformar els hàbits de mobilitat d’estudiantat, professorat i personal de les universitats. Estudis han demostrat que desplaçar-se cap als campus de manera habitual amb cotxes de combustió, produeix un augment dels nivells d'estrès que poden arribar a influir en el rendiment de l’alumnat, a més la contaminació generada. El repte és una oportunitat per substituir el cotxe per la bicicleta durant uns dies i experimentar els avantatges que aquest canvi comporta.

Incentius i gamificació
La iniciativa motivarà la comunitat universitària a través d’una aplicació mòbil on podran registrar els desplaçaments amb bicicleta. A la web del repte s'hi inclou un rànquing, de manera que les universitats participants podran competir entre elles per ser la més sostenible. Obtindrà el primer lloc l'organització en què la seva comunitat hagi recorregut més quilòmetres pedalant.

L’aplicació permetrà conèixer les dades sobre els desplaçaments de cada institució, i mostrarà la quantitat de CO2 que l’ús de la bicicleta ha estalviat a l'atmosfera. Així mateix, els responsables de cada universitat tenen accés a un panell del control des del qual l'entitat pot calcular-ne la reducció global d'emissions de CO2 durant el mes que dura el repte.

A l'edició anterior, 44 organitzacions van participar al repte. En total, els més de 13.312 usuaris van recórrer gairebé 105.000 quilòmetres. Aquest fet es va traduir en un estalvi de més de 26.216 quilograms de CO2.

Préstec de bicicletes
La sostenibilitat és un dels valors principals de la Universitat de Girona, que l’any passat va aprovar un nou pla d’ambientalització per reduir un 50 % les emissions de carboni el 2030. Per això, la institució disposa, des de fa anys, d’un servei de préstec gratuït de bicicletes per a tota la comunitat universitària. La UdG també compta amb el servei eBici, una flota de bicicletes elèctriques per als desplaçaments entre els campus realitzats pel personal docent i investigador i d’administració i serveis.