Universitat de Girona

La UdG premia tres treballs de recerca de batxillerat sobre piles bioelectroquímiques

Arcadi Baró, Berta Batlle i Martí Cousillas han estat premiats pel seu disseny d’una pila bioelectroquímica per a tractar aigües. Els treballs són fruit d’una activitat de divulgació organitzada pel grup LEQUIA amb motiu de l’organització d'un congrés internacional. Els premis es van lliurar el 24 de març en el transcurs d'una jornada del Campus UdG Aigua.

Durant els cursos acadèmics 2019-2020 i 2020-2021, investigadors del Laboratori d’Enginyeria Química i Ambiental (LEQUIA) de la Universitat de Girona van formar quinze docents de secundària de les comarques gironines en tecnologies electro-microbianes. Aquests, al seu torn, varen transmetre els coneixements als seus alumnes tot plantejant-los un repte que, en alguns casos, es va acabar convertint en el tema del seu treball de recerca de batxillerat: dissenyar una pila bioelectroquímica per a tractar aigües contaminades. Ara la UdG ha reconegut tres d’aquests treballs amb un premi que es va lliurar el passat 24 de març en el transcurs de la “1a Jornada Campus Aigua: Recerca i Territori”.

Tot va començar amb un congrés científic
Els congressos científics són un dels canals més eficaços per promoure l’intercanvi de coneixements i les interaccions entre investigadors. Si el contacte físic serveix per acostar els científics a altres científics, per què no pot servir també per acostar els científics als que no ho són? Aquesta va ser la pregunta de partida amb la qual el grup LEQUIA va endegar l’activitat “Dissenya una pila bioelectroquímica i presenta-la al EU-ISMET 2021!”.

L’EU-ISMET és el congrés europeu de referència de la International Society for Microbial Electrochemistry (ISMET), la societat científica que agrupa els investigadors en tecnologies electromicrobianes a tot el món. El grup de recerca LEQUIA de la UdG va organitzar-ne la cinquena edició el setembre del 2021. L’esdeveniment, tot i celebrar-se en línia per les restriccions de la covid, va atraure més de 220 persones i va situar la UdG a l’avantguarda de la recerca en tecnologies electromicrobianes.

Unes tecnologies emergents amb moltes aplicacions
Les tecnologies electromicrobianes o sistemes bioelectroquímics integren el metabolisme de determinats microorganismes amb activitat elèctrica a un sistema electroquímic. Són tecnologies que encara es troben en estat de desenvolupament, però que en els darrers anys no han parat de captar l’atenció de la comunitat científica per les seves nombroses aplicacions mediambientals i energètiques. Així, en un futur no molt llunyà podrien servir per tractar aigües residuals o per sintetitzar biocombustibles de manera molt més sostenible que les tecnologies actuals.

Tot això, conjuntament amb el fet que les tecnologies electromicrobianes apliquen conceptes de disciplines científiques tan aparentment distants com són la microbiologia, l’electroquímica, les ciències ambientals o la ciència de materials, va convertir el congrés EU-ISMET 2021 en una gran oportunitat per estimular la curiositat, la creativitat, la competitivitat i el treball en equip entre estudiants de batxillerat.

Una activitat de dos anys de durada
L’activitat va arrancar amb la formació dels docents de batxillerat l’octubre del 2019 i va finalitzar el setembre del 2021. En una primera fase els investigadors post-doctorals del LEQUIA varen formar quinze docents d’instituts de secundària de les comarques gironines en tecnologies electromicrobianes. Posteriorment, aquests varen transmetre els coneixements rebuts a alumnes de tercer de batxillerat i els van plantejar un repte: dissenyar una pila bioelectroquímica per a tractar aigües contaminades. Els alumnes, a més, varen visitar els laboratoris del LEQUIA i van poder demanar consell als seus investigadors. En la fase final es va presentar una selecció dels treballs finalitzats al congrés EU-ISMET, que es va dur a terme entre el 13 i el 15 de setembre del 2021, i es van seleccionar els tres premiats.

Al capdavant de l’organització hi trobem el grup de recerca LEQUIA, amb Sebastià Puig, chairman del congrés EU-ISMET 2021; la promotora del grup, Teresa Bosch; i els tres investigadors post-doctorals que varen dur a terme la formació dels docents (Narcís Pous, Raquel García i Ramiro Blasco). També ha estat clau la col·laboració amb l’Institut de Ciències de l’Educació de la UdG "Josep Pallach", el Campus UdG Aigua i el Consell Social de la UdG − que ha finançat els premis, consistents en una tauleta electrònica i un diploma.

Els premiats
Els tres premiats són Arcadi Baró, Berta Batlle i Martí Cousillas. Tots tres cursaven  tercer batxillerat a l’inici de l’activitat: Martí Cousillas a l’Institut de Vilafant, i Berta Batlle i Arcadi Baró a l’Institut Olivar Gran de Figueres. El treball de Martí Cousillas, a més, ha rebut també altres premis, com el “Premi Extraordinari Fundació Catalunya La Pedrera”, el premi “Jóvenes Investigadores” i el premi "Ciencia en Acción”.