Universitat de Girona

El Congrés CRACS de la UdG celebra la desena edició

El dimecres 30 de març tindrà lloc la desena edició del Congrés CRACS. Vint-i-cinc estudiants de segon de batxillerat defensaran el treball de recerca davant un tribunal.

El Congrés de Recerca d’Alumnes de Centres de Secundària (CRACS) celebrarà el desè aniversari en un acte que tindrà lloc el dimecres 30 de març a la Facultat de Dret de la Universitat de Girona (UdG). Amb la desena edició, el CRACS “recuperarà la defensa dels treballs i la interacció amb el tribunal de manera presencial, una de les principals raons de ser de l’esdeveniment”, destaca la Delegada del Rector per a la Promoció i la Divulgació, Sílvia Simon.

El Congrés CRACS és un congrés científic a petita escala. En aquest espai de trobada, estudiants de dinou instituts de comarques gironines i l’Alt Penedès compartiran els resultats del treball de recerca. La finalitat de la iniciativa és posar en comú l’esforç realitzat per cada participant en la seva investigació i divulgar-ne les aportacions. Els 25 finalistes, seleccionats entre un total de 48 aspirants, defensaran la seva feina i respondran les preguntes d’un tribunal format per investigadors i investigadores dels diferents àmbits de recerca de la UdG, representants del Consell d’Estudiants de la UdG i del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

Premis

El tribunal atorgarà tretze premis. El guardó principal és el Premi CRACS 2022, que valora l’originalitat i la metodologia de la recerca, la capacitat de síntesi, el rigor acadèmic, l’estructuració del treball, l’adequació de les fonts d’informació, i la innovació i creativitat del vídeo. El premi està dotat amb 1.500 euros i, com la resta, s’aplicarà com a descompte a la matrícula del curs 2022/23 de qualsevol estudi impartit a la UdG.

El CRACS també lliurarà els premis a la Millor Defensa, Millor Recerca de l’Àmbit Científic, Millor Recerca de l’Àmbit Humanístic, Millor Recerca de l’Àmbit de la Salut, Millor Recerca de l’Àmbit Social, Millor Recerca de l’Àmbit Tecnològic, Millor Recerca en Perspectiva de Gènere, al Vídeo més creatiu, al Compromís Social i a l’Emprenedoria. A més, es donarà a conèixer el Premi del Públic, que recaurà en l’autor del vídeo que aconsegueixi més “m’agrada” als vídeos que ja es poden veure al canal institucional de YouTube de la UdG. Aquests guardons estan valorats en 500 euros. Finalment, el congrés farà una menció especial al centre educatiu que obtingui més treballs seleccionats.

La youtuber i presentadora del Canal Malaia Maria Bouabdellah Shaimi conduirà l’acte, que també es podrà seguir per en directe. La jove és estudiant de Periodisme i va ser una de les participants premiades en la 8a edició del CRACS.

Una història de 10 anys

Al llarg d’aquesta dècada, més de 400 estudiants han presentat els seus treballs. D’aquests, 250 han estat seleccionats per exposar la seva recerca al congrés. S’han repartit més de 40.000 euros en descomptes de matrícula a la Universitat de Girona. S’hi ha presentat 73 pòsters i 176 vídeos, que es poden veure al canal de YouTube de la UdG i que acumulen 300.000 visualitzacions.

Per a Sílvia Simon, “el congrés CRACS ha esdevingut un referent en la recerca preuniversitària”. “Cada vegada més, la comunicació i divulgació dels resultats de una recerca van prenent importància i, això, també queda reflectit en els treballs de l’estudiantat”, afegeix la delegada. Simon conclou que el jovent “no només fa una molt bona recerca sinó que, a més, la transmet de manera immillorable a la societat, tal com es pot veure en els vídeos que han enregistrat”.