Universitat de Girona

Pep Nadal, il·lusió, utopia i compromís

La Universitat de Girona (UdG) homenatja Josep Maria Nadal, primer rector de la institució entre els anys 1989 i 2002, amb un emotiu acte a l’Aula Magna Modest Prats. L’homenatge es complementa amb l’edició d’un llibre i una exposició. Així mateix, la Sala de Graus de Sant Domènec porta des d’aquest dia el nom de Josep Maria Nadal.

L’homenatge arriba amb motiu de la seva jubilació i ha tingut lloc el dia 16 de març, la mateixa data en què va prendre possessió com a rector de la UdG, després de la seva etapa al capdavant de la Comissió Gestora.

L’acte estava previst pel dia 16 de març de 2020 però l’esclat de la pandèmia el va fer impossible i va obligar a ajornar-lo. Finalment, dos anys després de la data inicialment prevista, es culmina un reconeixement a qui va impulsar el projecte dels estudis universitaris a Girona.

Amb el lema “Josep M. Nadal/UdG: Il·lusió, utopia, compromís”, l’esdeveniment va aplegar més de dues centes persones i va recollir el testimoni de persones que van treballar amb Pep Nadal i que van parlar del seu tarannà i del seu concepte d’Universitat. També s’hi van fer lectures de textos de la seva trajectòria com a rector i hi va haver actuacions musicals.

Per completar l’homenatge, la Universitat de Girona ha editat un llibre que recull els discursos de Pep Nadal. A més, la Unitat de Gestió Documental, Arxiu i Registre de la UdG ha preparat una exposició sobre la trajectòria de Nadal i els primers anys de la institució, que es podrà visitar al Claustre de l’edifici Sant Domènec, al Campus Barri Vell.

El rector Quim Salvi va elogiar la tasca de Josep Maria Nadal al capdavant de la institució i va remarcar l’agraïment sincer de tota la comunitat universitària a “una trajectòria que ens ajunta a tots, que ens fa partícips d’una mateixa aventura, la seva i la de tota la gent que va contribuir el naixement de la nostra Universitat”.

Per la seva banda, Pep Nadal va esperonar la comunitat universitària perquè “continuï perseguint el somni” i va destacar els tres perills que, segons ell, corre la UdG: el prejudici que suscita la perifèria (i les seves possibilitats) la mentalitat moderna de promoure la competitivitat i l’individualisme per sobre de totes les coses i el pragmatisme i el possibilisme, que sempre afavoreixen una  política fàcil i acomodatícia.

Per combatre aquests perills, va dir que s’ha de “pensar que podem ser  fantàstics, però que només ho serem si som capaços de ser una comunitat, si som peces d’un tot que és més important que cadascú de nosaltres”.