Universitat de Girona

Un projecte de la UdG promou l’ús de tecnologies creatives a l’aula a partir del mètode Montessori

La Universitat de Girona lidera un projecte finançat amb fons europeus amb l’objectiu de dissenyar un nou enfocament per aplicar la metodologia Montessori en les activitats tecnològiques a l’aula, en especial, en el context d’escoles multiculturals. Trenta-cinc mestres d’escoles d’arreu d’Europa es troben aquests dies a Girona per elaborar una guia d’activitats.

El grup de recerca UdiGitalEdu de la Universitat de Girona (UdG) ha iniciat aquest mes de gener el projecte “MONTECH: Blended Montessori-Creative Technologies approach for successful inclusion in Multicultural Schools”, finançat per la Comissió Europea dins el programa Erasmus+. La UdG lidera el projecte que compta amb set socis més de Grècia, Turquia, Bulgària, Romania i Irlanda.

El projecte MonTech (https://montessoritech.eu) promou la inclusió social i l'equitat en escoles multiculturals d’arreu d’Europa a través d’activitats tecnològiques motivadores i innovadores, basades en un nou enfocament que fusiona el mètode Montessori amb experiències d’aprenentatge maker. L’aprenentatge maker és un moviment que s’inspira en la cultura DIY (do it yourself) i que promou que les persones facin descobertes a partir de la pràctica.

El projecte s’inspira en la pregunta: “Si Maria Montessori encara estigués viva, com utilitzaria la tecnologia a l'aula, amb infants i mestres, sense trair els principis de la seva metodologia?”. Per donar resposta a aquesta pregunta, el projecte pretén dissenyar un nou enfocament que parteix del reconegut mètode Montessori, i hi afegeix metodologies EdTech (Educació Maker i Computació Creativa). L’objectiu és doble: adaptar Montessori al nou context de les escoles multiculturals (escoles amb una quantitat significativa d’infants migrants, refugiats o procedents de minories) i actualitzar-lo amb eines digitals modernes però econòmiques, per a escoles amb pocs recursos materials.

Actualment, el projecte es troba en la fase de disseny i redacció de la guia MonTech per a mestres. En aquesta fase hi han intervingut, per una banda, els socis experts en el mètode Montessori, és a dir, l’escola Montessori Palau de Girona i el centre de formació Waterpark Montessori International Ltd, amb seu a Irlanda. Per altra banda, n’ha format part el grup UdiGitalEdu de la UdG, com a coordinador del projecte, mitjançant els seus coneixements sobre el mètode “Creative Technologies”.

Mestres d’arreu d’Europa, a Girona
La fase de creació de la guia culmina aquesta setmana, des de dimecres fins divendres, amb l’organització d’un curs de formadors a Girona. La iniciativa compta amb la participació de trenta-cinc mestres d’escoles d’arreu d’Europa, de la mà dels socis del projecte. Els formadors seran els encarregats d’ajudar a millorar les activitats de la guia i d’organitzar tallers de formació per a altres mestres de primària dels seus respectius països i, així, millorar la gestió de la diversitat a l'aula a través de les activitats MonTech.

En aquesta formació, a més dels mestres dels països que conformen el consorci, hi participaran docents de dues escoles de Salt: El Veïnat i El Gegant del Rec. L’esdeveniment compta amb el suport de l’Escola Montessori Palau, de la Factoria Cultural Coma Cros de Salt i de l’Escola Politècnica Superior de la UdG, els quals han cedit els seus espais com a seus de la formació.