Universitat de Girona

La UdG aposta per la recerca que es fa a secundària

La Universitat de Girona reconeix l’esforç de l’alumnat preuniversitari i posa en valor la tasca investigadora dels més joves amb dues propostes: el Congrés CRACS, que fa deu anys, i els Premis del Consell Social.

Amb l’objectiu de fomentar la divulgació científica i valorar l’esforç dels estudiants a l’hora de desenvolupar els seus treballs de recerca de Batxillerat, la Universitat de Girona (UdG) ofereix dues convocatòries per presentar la seva recerca: el Congrés CRACS i els Premis del Consell Social.

“La recerca representa un pilar fonamental de la UdG, per tant, el foment de les vocacions científiques és imprescindible per tal que sorgeixin noves generacions d’investigadors i investigadores que contribueixin a fer del món un bon lloc per viure-hi”, segons la Delegada del Rector per a la Promoció i la Divulgació, Sílvia Simon. Les dues iniciatives ja estan obertes a la recepció de treballs.

Congrés CRACS
El Congrés de Recerca d'Alumnes de Centres de Secundària (CRACS), que el 30 de març arribarà a la 10a edició, simula un congrés científic a petita escala on els estudiants comparteixen els resultats del seu treball de recerca. La finalitat és posar en comú l’esforç realitzat per cada participant en la seva investigació i divulgar-ne les seves aportacions. El CRACS recupera la presencialitat després que les dues edicions anteriors s’haguessin de fer de manera virtual a causa de la pandèmia.

Els estudiants que hi vulguin participar hauran d’enregistrar un vídeo per mitjà de qualsevol dispositiu (càmera, mòbil, tauleta...) per explicar, en un màxim de 2 minuts, el seu treball de recerca. Entre tots els treballs que sol·licitin participar al CRACS, se’n seleccionaran un màxim de 25. Els vídeos finalistes es penjaran al web www.udg.edu/cracs i es projectaran durant el congrés.

Els estudiants hauran de defensar la recerca responent a les preguntes que els formulin els membres d’un tribunal durant el congrés. Un cop avaluada la feina, el tribunal atorgarà tretze premis. El guardó principal és el Premi CRACS 2022, que valora  l’originalitat i la metodologia de la recerca, la capacitat de síntesi, el rigor acadèmic, l’estructuració del treball, l’adequació de les fonts d’informació, i la innovació i creativitat del vídeo. El premi està dotat amb 1.500 euros i, com la resta de guardons, s’aplicarà com a descompte a la matrícula de qualsevol estudi impartit a la UdG.

Premis per a Treballs de Recerca d’estudiants de Batxillerat del Consell Social
El Consell Social de la UdG, amb la col·laboració de la demarcació de Girona del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC) i el Patronat Politècnica, convoca la 23a edició dels Premis a Treballs de Recerca d’Estudiants de Batxillerat, amb l’objectiu de promoure la recerca entre els estudiants d'aquest nivell educatiu en totes les àrees de coneixement.

Igualment, amb el patrocini de dos centres adscrits a la UdG, s'inclouen en la convocatòria un premi d'arts visuals i escèniques, amb la col·laboració de l'Escola Universitària ERAM, i un altre de salut i esport, amb la col·laboració de l'Escola Universitària de la Salut i l'Esport (EUSES).

Es podran presentar a aquesta convocatòria treballs de recerca de batxillerat corresponents al curs 2021-2022, elaborats per alumnes dels centres de secundària de les comarques gironines, del Maresme, d'Osona i del Vallès Oriental. Els premis en la categoria de treballs de recerca sobre arquitectura, urbanisme i ciutat es restringeixen a treballs elaborats per alumnes pertanyents als centres de secundària de les comarques de Girona.

Els estudiants que hi vulguin participar hauran d’adjuntar una còpia del treball que es presenta als premis, en format PDF, al formulari de sol·licitud que es publicarà a la pàgina web dels premis: http://www.udg.edu/premis_recerca. Els candidats han de ser estudiants de batxillerat i tenir com a objectiu matricular-se en algun ensenyament oficial de la Universitat de Girona per al curs acadèmic 2022-2023.

S’atorgaran un total d’onze premis:

- Un premi en la categoria de treballs de recerca en humanitats, atorgats pel Consell Social de la UdG.
- Un premi en la categoria de treballs de recerca en ciències socials, atorgats pel Consell Social de la UdG.
- Dos premis en la categoria de treballs de recerca en ciències, atorgats pel Consell Social de la UdG.
- Dos premis en la categoria de treballs de recerca en tecnologia, atorgats pel Consell Social de la UdG.
- Un premi en la categoria de treballs de recerca en medicina, atorgats pel Consell Social de la UdG.
- Un premi en la categoria de treballs de recerca sobre arquitectura, urbanisme i ciutat, atorgat per la demarcació de Girona del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya.
- Un premi en la categoria d’innovació industrial, atorgat pel Patronat Politècnica.
- Un premi en la categoria de treballs de recerca en arts visuals i escèniques, atorgat per l’Escola Universitària ERAM (centre adscrit a la UdG).
- Un premi en la categoria de treballs de recerca en salut i esport, atorgat per l’Escola Universitària EUSES (centre adscrit a la UdG).

La presentació dels treballs es podrà fer fins el 31 de març de 2022.

Aquestes activitat són unes de les actuacions destinades a enfortir les relacions de la UdG amb l'ensenyament no universitari per captar i retenir talent preuniversitari, així com interactuar i establir ponts amb el territori.