Universitat de Girona

Un congrés aplegarà la recerca més actual en el camp de l’antropologia social i cultural a Catalunya

La segona edició del Congrés Català d’Antropologia tindrà lloc del 27 al 29 de gener a la Universitat de Girona. Unes 400 persones participaran d’un programa que inclou ponències, taules rodones, presentacions de llibres, una exposició i dues rutes per Girona amb mirada antropològica.

El II Congrés Català d’Antropologia (https://coca.antropologia.cat) posarà en comú el coneixement més recent del camp de l’antropologia social i cultural a Catalunya, del 27 al 29 de gener a Girona. La iniciativa està organitzada per universitats públiques catalanes –Universitat de Girona (UdG), Universitat Rovira i Virgili (URV), Universitat de Lleida (UdL), Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Universitat de Barcelona (UB), Universitat Oberta de Catalunya (UOC)–, el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), l’Institut Català d’Antropologia (ICA) i l’Institut Tarragonès d’Antropologia (ITA). El congrés tindrà lloc a la Facultat de Lletres de la UdG i ha recollit el testimoni de la URV, primera seu de l’esdeveniment l’any 2020.

El Congrés Català d’Antropologia acollirà unes 400 persones de manera presencial. “Volem mantenir l’esperit de trobada i socialització que es va generar en la primera edició a Tarragona”, explica una de les coordinadores, Saida Palou (UdG). Al llarg d’aquests tres dies, els assistents es repartiran entre les 45 diferents activitats del congrés com ara els simposis, que inclouran un total de 235 ponències. En aquests espais, es compartirà la recerca més actual a l’entorn múltiples temàtiques com són la socioecologia, la religió, l’impacte de la pandèmia, el gènere i la identitat, la cultura popular, el patrimoni, el turisme, les migracions o la sexualitat, entre d’altres.

Antropologia i activisme social
La inauguració del Congrés Català d’Antropologia tindrà lloc al Centre Cultural La Mercè de Girona aquest dijous, a les 7 del vespre, i comptarà amb la presència del rector la UdG, Quim Salvi. L’acte constarà d’una taula rodona “amb aires de compromís i reivindicació política”, segons Saida Palou. “Des de l’antropologia, es treballa amb grups sense veu o que es troben a la perifèria de les societats i, per tant, s’està molt en contacte amb la els moviments socials”, exposa la coordinadora del Congrés. En aquest sentit, els membres de la taula exploraran la línia que separa l’antropologia i l’activisme social, i debatran sobre si recerca i realitat han de confluir o relacionar-se de manera neutral.

Aquesta és una de les quatre taules rodones que tindran lloc en el marc del Congrés, entre les quals, també destaca la conversa sobre els orígens de la disciplina. Hi participaran els primers antropòlegs que, en la dècada dels 70 i 80, van ser pioners en l’estudi de les comarques gironines i que, a més, van contribuir a retornar aquest coneixement a la societat. Són Joan Lluís Alegret (UdG), que ha treballat intensament en la cultura del peix i el patrimoni marítim; Joan Prat (URV), que es va endinsar en l’organització de la vida pairal del Gironès; Ferran Estrada (UB) i Xavier Roigé (UB), investigadors de la vida familiar i rural al Montseny.

El Congrés oferirà quatres taules rodones, quatre presentacions de llibres i l’exposició “Sàhara Occidental, la lluita contra l’oblit”. A més, s’han organitzat dues rutes per la ciutat de Girona des de la perspectiva de l’antropologia. D’una banda, “La Girona a l’ombra: barraques, barris i immigració a la Girona dels anys 70” durà els participants a passejar pel turó de Montjuïc, acompanyats professor de la UdG Salomó Marquès i l’advocat laboralista i antic defensor de la ciutadania a la ciutat de Girona Ramon Llorente. Fill de la primera immigració arribada a Girona, Llorente va ser un dels habitants dels precaris habitacles que durant uns anys van poblar els entorns del Castell de Montjuic. D’altra banda, la ruta “Barri Vell: turisme, habitatge i dret a la ciutat” realitzarà un recorregut pels carrers del casc antic de la ciutat de la mà de l’entitat Més Barri, Menys Pisos Turístics.

L’esdeveniment clourà el dissabte al migdia amb la participació de les glossadores de l’Associació Cor de Carxofa, Fardatxa i Meg, a la Sala de Graus de la Facultat de Lletres.