Universitat de Girona

La UdG impulsa intercanvis virtuals com a eina per introduir experiències interculturals a l’aula

L'estratègia d'internacionalització de la Universitat de Girona vol incentivar les activitats d'internacionalització sense haver de marxar a l’estranger. Aquestes iniciatives, que tenen un valor afegit durant la pandèmia, s’organitzen conjuntament amb universitats d’Europa i Amèrica.

La Universitat de Girona (UdG) té una estratègia d’internacionalització que, entre d’altres objectius, pretén fomentar les experiències internacionals de l’estudiantat sense necessitat de viatjar a l’estranger. Una de les eines més potents per a l’anomenada “internacionalització a casa” –Internationalization at Home (IaH)– és l'intercanvi virtual. També coneguts com a Collaborative Online International Learning (COIL), aquests intercanvis permeten a estudiants de grau gaudir d'una experiència intercultural sense marxar obligatòriament a un altre país i, alhora, fomenten la innovació docent.

L'intercanvi virtual és un tipus de metodologia educativa que utilitza la tecnologia per afavorir el treball entre estudiants de diferents universitats i separades geogràficament. La col·laboració té lloc en el marc de l’assignatura d’un grau i està organitzada conjuntament per docents de les dues institucions. Una de les finalitats d’aquesta iniciativa és que els participants adquireixin competències interculturals.

Durant el curs passat, la UdG va posar en funcionament un programa pilot per iniciar-se en aquesta pràctica amb les primeres experiències a diverses aules. Després de recollir resultats satisfactoris, en l’actualitat, ja hi ha una vintena d’activitats COIL actives o programades amb universitats internacionals, des de totes les facultats de la UdG. La col·laboració es fa amb universitats de Mèxic, Colòmbia, Brasil, Argentina, Alemanya, Finlàndia, Bèlgica, França, Països Baixos, Andorra i Estats Units. Per fer el seguiment, la UdG ha creat una xarxa d’innovació docent específica sobre COIL i intercanvi virtual.

Finalment, aquesta iniciativa també permet ampliar l'oferta d'activitats que possibiliten l’obtenció del Reconeixement d'Estudiant amb Competència Internacional (RECI) a la Universitat de Girona.