Universitat de Girona

La UdG activa InnovaGirona, una plataforma d’innovació oberta de la demarcació de Girona

La Universitat de Girona impulsa una plataforma web per promoure noves formes de col·laboració entre els agents de l’entorn gironí. Empreses, administració pública, agents de recerca i entitats ciutadanes podran sumar experteses per donar resposta als reptes d’innovació actuals.

La Universitat de Girona (UdG) posa avui en funcionament InnovaGirona (www.innovagirona.cat), una plataforma que albergarà una comunitat virtual d’usuaris per posar en valor la singularitat de l’ecosistema innovador gironí. Aquesta nova eina pretén promoure la relació entre empreses, administració pública, agents de recerca i entitats ciutadanes.

La comunitat virtual d’InnovaGirona, que s’ha activat aquest matí, és un espai per fomentar l’intercanvi d’idees i de coneixement, el desplegament de projectes col·laboratius i la difusió d’activitats. L’eina permet a tots els usuaris mostrar la seva especialització i expertesa, aposta per la col·laboració i impulsa iniciatives al voltant dels reptes d’innovació suggerits pels membres de la plataforma.

InnovaGirona s’ha donat a conèixer aquest matí en una roda de premsa amb la participació del rector de la UdG, Quim Salvi, i el vicerector de Projectes Estratègics i Internacionalització, Josep Calbó. El rector ha manifestat que “la UdG és una institució de servei públic que contribueix a la quarta missió de les universitats i, per això, actua com a agent actiu de dinamització i motor territorial”. “Girona té tots els atributs per poder estar a l’alçada a les millors regions europees en matèria d’innovació i, per a aconseguir-ho, fem un pas endavant i entomem aquest repte de lideratge i treball en xarxa”, ha afirmat Quim Salvi.

En la presentació, s’ha fet una demostració del funcionament de la plataforma. S’ha mostrat el potencial d’InnovaGirona perquè, a partir de l’ús d’aquesta eina, se’n puguin derivar accions com la creació d’espais de treball al voltant de projectes, la presentació de productes i serveis, l’organització de taules rodones així com altres activitats de sensibilització. L’equip humà vinculat als Campus Sectorials de la Universitat de Girona i a la Fundació Girona Regió del Coneixement serà el responsable de donar vida i dinamitzar aquesta nova eina.

La plataforma és fruit de diferents sessions de cocreació que van tenir lloc durant la passada tardor i en què es va demanar la participació de persones del teixit econòmic, social i cultural del territori per definir les funcionalitats d’InnovaGirona. En aquest sentit, representants d’empreses, d’administracions públiques, de grups de recerca i d’associacions ciutadanes van contribuir al disseny d’aquesta eina que permetrà amplificar la col·laboració entre ells.

Els usuaris d’InnovaGirona

La UdG pretén que diferents tipus de perfils d’usuaris se sentin cridats a participar de la iniciativa: empreses que vulguin oferir serveis o tecnologia innovadora; entitats que tinguin un projecte per desenvolupar i cerquin socis per a fer un partenariat divers i sòlid; entitats públiques o privades amb reptes damunt la taula que requereixin de noves mirades, metodologies i eines; agents de recerca i d’innovació que disposin de prototips o de resultats de recerca transferibles al mercat o susceptibles de contribuir a la solució de reptes socials i econòmics; i, també, la ciutadania amb inquietuds a l’entorn dels processos d’innovació oberta.

A tots aquests col·lectius, InnovaGirona els ofereix un espai relacional on trobar respostes i solucions a les necessitats de canvi, innovació i recerca de l’ecosistema gironí; accés a l’oferta tecnològica, al coneixement i a l'expertesa de la Universitat de Girona i dels altres agents de recerca i innovació; una oportunitat per trobar diferents respostes a un mateix repte d’innovació; una xarxa de contactes d’empreses, administracions i investigadors disposats a treballar en projectes col·laboratius; un fòrum generador d’idees així com oportunitats de finançament o d’inversió; un entorn col·laboratiu on conflueixen experteses diverses i complementàries; i un mur virtual des d’on difondre l’activitat dels usuaris de la plataforma (notícies, projectes, esdeveniments, etcètera).

Girona, ecosistema innovador

InnovaGirona neix en el marc del projecte PECT Girona, ecosistema innovador, en el qual la Universitat de Girona desenvolupa l’operació “Estructuració i dinamització dels ecosistemes innovadors estratègics de la demarcació de Girona”. Consisteix en la creació d'ecosistemes que articulin de manera estable la relació entre els agents de la quàdruple hèlix i que propiciïn la transferència de coneixement i tecnologia de la UdG a les empreses i entitats del territori.

El projecte PECT identifica 10 àmbits estratègics al voltant dels quals s’han desenvolupat els Campus Sectorials de la UdG: turisme, aigua, alimentació i gastronomia, patrimoni cultural i natural, salut, robòtica, materials compostos, comunicació cultural i corporativa, cohesió i compromís social, i la temàtica transversal d’innovació i tecnologia industrial.