Universitat de Girona

La Fundación Botín premia el projecte de reciclatge de membranes d’osmosi inversa de Raquel García

Raquel García és la tercera investigadora del grup de recerca LEQUIA de la Universitat de Girona reconeguda amb aquest premi. El premi s’ha lliurat aquest dimarts 14 de desembre en un acte a la seu de la Fundación Botín a Madrid.

La investigadora del grup de recerca Laboratori d’Enginyeria Química i Ambiental (LEQUIA) de la Universitat de Girona (UdG) Raquel García Pacheco ha rebut el “Premio a la Gestión Sostenible del Agua” del prestigiós Observatorio del Agua de la Fundación Botín en la modalitat de models de gestió pel seu projecte de reciclatge de membranes. El premi, valorat en 1.500€, s’ha lliurat aquest dimarts 14 de desembre en el transcurs d’una cerimònia a la seu de la Fundación Botín a Madrid.

Raquel García Pacheco és enginyera química per la Universidad Rey Juan Carlos i doctora per la Universidad de Alcalá. La seva carrera investigadora s’ha centrat en la recuperació de membranes d’osmosi inversa i el seu reciclatge com a membranes d'ultrafiltració i nanofiltració d’aigua, amb projectes que tenen com a objectiu implantar solucions d'economia circular. Ha treballat a l’institut IMDEA Agua (Madrid), a la Universitat de Nova Gales del Sud (Sydney, Austràlia) i a la Universitat de Girona, on recentment ha obtingut un ajut “Juan de la Cierva Incorporación” per continuar amb la seva recerca al grup LEQUIA.

El projecte premiat aborda el reciclatge de les membranes d’osmosis inversa a  membranes de nano i ultrafiltració per al tractament d’aigua, uns filtres amb un porus molt petits que s’utilitzen àmpliament en plantes dessaladores i depuradores d’aigües residuals. Així, una planta dessaladora de grans dimensions pot arribar a tenir fins a unes 20.000 membranes d’osmosis inversa instal·lades. Aquests filtres es renoven cada cinc o deu anys, i es llencen directament als abocadors o a les incineradores. El projecte de Raquel García Pacheco permet reciclar-los a través d’un procés químic sostenible. Les membranes reciclades tenen un cost més baix que les noves i poden ser emprades en les mateixes aplicacions. A més, gràcies al desenvolupament de sistemes de filtració per gravetat, també es poden emprar en sistemes descentralitzats per a abastir aigua potable. Es tracta, doncs, d’una solució d'economia circular que implica diferents instal·lacions del sector de l’aigua, i que connecta les grans infraestructures (dessaladores) amb sistemes petits i descentralitzats que poden ser molt útils per a comunitat aïllades o situacions d’emergència.

Raquel García Pacheco ha desenvolupat aquest treball de recerca i de transferència en el marc de dos projectes finançats amb ajuts competitius. El primer, un ajut TECNIOSpring d’ACCIÓ, la va dur durant tot un any a la ciutat australiana de Sydney, a la Universitat de Nova Gal·les del Sud, i li va permetre estudiar equipaments alternatius per a reduir els costos d’inversió i d’operació de les membranes reciclades. El segon, un ajut del programa “Innovadors” de l’AGAUR, té com a objectiu explotar comercialment els resultats obtinguts a través d’una empresa spinoff que actualment s’està creant, Ecomemb.

El Observatorio del Agua de la Fundación Botín és el primer think tank interdisciplinari de l’aigua a Espanya. Creat el 1998, es caracteritza per un rigorós nivell científic, que combina ciències naturals amb l’economia i les ciències socials, amb l’objectiu explícit d’oferir idees i aportar dades que siguin rellevants en la presa de decisions. Els Premios al Talento Joven, que enguany celebren la setena edició, van néixer amb la voluntat de reconèixer la tasca desenvolupada per joves professionals i investigadors en l’àmbit de la gestió sostenible de l’aigua.

Aquesta és la tercera vegada que un investigador del LEQUIA rep un premi de l’Observatorio del Agua de la Fundación Botín. El 2014, Sebastià Puig va ser reconegut pel seu treball sobre la bioremediació d’aigües contaminades amb nitrats per mitjà de sistemes bioelectroquímics. Quatre anys més tard, el 2018, Hèctor Monclús va rebre el premi per un treball d’optimització de les estacions potabilitzadores d’aigua amb eines d’intel·ligència artificial. Aquests tres reconeixements posicionen el grup LEQUIA al capdavant de la eco-innovació en l’àmbit de la gestió de l’aigua.