Universitat de Girona

La Universitat de Girona desenvolupa tecnologies per promoure el patrimoni cultural i natural

Un projecte per fer el seguiment dels ecosistemes sobreexplotats per la pesca i una aplicació per millorar l’educació del patrimoni cultural a partir de la realitat augmentada són dos exemples de solucions innovadores que es presentaran en el marc de la jornada #TECNOLOGIAxPATRIMONI.

La tecnologia ha desplegat, en els darrers anys, una gran diversitat de solucions innovadores amb potencial en àmbits tan diversos com la indústria, la salut o l’exploració de l’espai. El patrimoni cultural i natural, en canvi, és un àmbit en creixement en la implementació de solucions tecnològiques. Davant d’aquest repte, grups de recerca de la Universitat de Girona (UdG) estan desenvolupant innovacions per contribuir a resoldre problemàtiques que amenacen el patrimoni cultural i natural de Catalunya.

És el cas, per exemple, del grup de recerca ViCOROB, que ha iniciat un projecte per promoure la conservació del fons marí. Concretament, el projecte BITER pretén fer un seguiment i recuperar espècies i ecosistemes que pateixen l’impacte de la pesca. L’equip científic de la UdG, encapçalat per l’investigador del Centre d’Investigació en Robòtica Submarina (CIRS) Marc Carreras, desenvoluparà un robot autònom submarí capaç d'explorar entorns bentònics i monitoritzar les espècies en aigües profundes. Liderat per l’ICM-CSIC, BITER és una solució tecnològica innovadora que compta amb el finançament del Ministeri de Ciència i Innovació.

Per la seva part, el grup de recerca en Comunicacions i Sistemes Distribuïts (BCDS) ha desenvolupat una aplicació de realitat augmentada per a dispositius mòbils per donar un valor afegit als elements patrimonials. Motiv-ARCHE introdueix el concepte de co-creació perquè està oberta a la contribució dels usuaris, els quals poden afegir continguts i complementar la informació sobre el patrimoni present a l’aplicació. El projecte està encapçalat per l’investigador Ramon Fabregat, en coordinació amb la Pontificia Universidad Javeriana de Bogotà. L’eina ja es pot descarregar en fase de proves i s’aplicarà, en fase pilot al paratge de Tudela i Sant Pere de Rodes i al Museu d’Història Medieval de la Cúria-Presó de Castelló d’Empúries.

Jornada #TECNOLOGIAxPATRIMONI
Els grups de recerca de la UdG presentaran aquestes solucions durant la jornada #TECNOLOGIAxPATRIMONI - Solucions innovadores per a la conservació del patrimoni cultural i natural juntament amb altres tecnologies innovadores amb potencial per ser aplicades en l’àmbit de la preservació del patrimoni cultural o natural. Aquesta tasca de conservació afronta desafiaments cada vegada més preocupants i urgents, com el canvi climàtic o la contaminació, que les tècniques tradicionals no han aconseguit solucionar.

La jornada tindrà lloc el divendres 19 de novembre a l’Auditori Manel Xifra (Edifici Narcís Monturiol) del Parc Científic i Tecnològic de la Universitat de Girona. Està oberta a administracions públiques, entitats sense afany de lucre i empreses que treballen en projectes de conservació del patrimoni cultural o natural. A més dels grups BCDS i ViCOROB, hi participaran equips científics de la UdG com el grup en Estadística i Anàlisi de Dades Composicionals, EASY, el grup en Infància, adolescència, drets dels infants i la seva qualitat de vida, el Laboratori de Gràfics i Imatge, el grup en Lògica i Intel·ligència Artificial i el Servei de Sistemes d’Informació Geogràfica i Teledetecció.