Universitat de Girona

Ramon Brugada rep la Medalla Narcís Monturiol al mèrit científic i tecnològic

El catedràtic d’universitat i primer degà de la Facultat de Medicina de la UdG ha rebut la distinció de mans de la consellera de Recerca i Universitats, Gemma Geis.

El catedràtic d’universitat i professor del Departament de Ciències Mèdiques de la Facultat de Medicina de la Universitat de Girona (UdG), Ramon Brugada, ha rebut aquest dijous 4 de novembre la Medalla Narcís Monturiol al mèrit científic i tecnològic. El primer degà de la Facultat de Medicina de la UdG ha recollit la distinció de mans de la consellera de Recerca i Universitats, Gemma Geis, en un acte que ha tingut lloc a l’Auditori del Palau de la Generalitat.

Ramon Brugada i Terradellas és llicenciat en Medicina per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Actualment és cap de la Unitat de Cardiopaties Familiars, director del Centre de Genètica Cardiovascular de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Girona (IDIBGI) i catedràtic de Medicina de la Facultat de Medicina de la UdG. La recerca de Ramon Brugada s’ha centrat en els mecanismes bàsics associats a la mort sobtada.

En total, deu personalitats del sistema català de coneixement han rebut aquesta distinció, i l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO) ha merescut la Placa Narcís Monturiol, que reconeix a una institució del país. Aquests guardons, instituïts per la Generalitat l’any 1982, distingeixen les persones i entitats que han contribuït de manera destacada al desenvolupament de la ciència i la tecnologia a Catalunya.

Deu personalitats reconegudes
A més de Ramon Brugada, també s’ha concedit  la Medalla Narcís Monturiol al mèrit científic i tecnològic al director del grup de Biotecnologia Aplicada del Centre de Recerca en Agrotecnologia (Agrotecnio) de Lleida, Paul Christou; la catedràtica de Lingüística de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Teresa Espinal i Farré; el director de l’Institut d’investigació contra la leucèmia Josep Carreras (IJC), Manel Esteller Badosa; la directora del VIMAC Lab de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB) i directora del Departament de Tecnologia de l’Arquitectura de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), Pilar Garcia Almirall.

També han rebut la medalla la professora d’investigació del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) i subdirectora del Centre de Recerca en Agrigenòmica (CRAG), Paloma Mas; la professora d’investigació ICREA de l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICTA-UAB), Victoria Reyes García; el director del Centre Català de la Nutrició de l’Institut d’Estudis Catalans (CCNIEC), Jordi Salas-Salvadó; el director de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), Josep Samitier i Martí; i el professor emèrit del Departament de Matemàtiques de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) Sebastià Xambó Descamps.

Amb el lliurament d’aquests guardons, el Govern ha atorgat fins ara un total de 291 Medalles Narcís Monturiol (227 a homes i 64 a dones), mentre que les institucions guardonades amb la Placa Narcís Monturiol han estat 46. Les persones i les institucions guardonades abasten tots els àmbits del coneixement, des de les ciències de la vida i de la salut, fins a les humanitats i les ciències socials, passant per l'arquitectura, l'enginyeria i la resta de ciències. En aquesta edició s’han lliurat els premis a quatre dones i sis homes, i es continua avançant així en el camí cap a l’equilibri de gènere del sistema català d’R+D, integrat en més d’un 42% per dones.