Universitat de Girona

La Universitat de Girona (UdG) donarà a conèixer el seu lligam amb el territori a la Fira de Mostres de Girona, que tindrà lloc a partir del 28 d’octubre, amb motiu de les Festes de Sant Narcís. Més enllà d’oferir informació sobre l’activitat acadèmica i investigadora, la UdG aprofitarà la seva presència a la fira per mostrar els vincles que al llarg del temps ha establert amb empreses, institucions i societat civil. Aquesta connexió es concreta, d’una banda, des del punt de vista sectorial amb deu campus dedicats a temàtiques com l’aigua, el patrimoni, la robòtica o la salut. I, d’altra banda, el punt de vista territorial, gràcies a les 40 càtedres que permeten que la UdG estigui present en diferents poblacions  de les comarques gironines.

Els Campus Sectorials
El Programa de Campus Sectorials impulsa la transferència de tecnologia i coneixement cap a la societat i promou la presència de la Universitat en l’entorn socioeconòmic més proper. Al voltant de cada Campus Sectorial es desplega el conjunt de la quàdruple hèlix amb la participació de les administracions, els consorcis, les fundacions, les empreses, els actius de coneixements cientificotècnics i la societat civil. És amb la implicació d’aquesta diversitat d’agents que es construeix el veritable motor d’evolució i progrés social al voltant de cadascuna de les temàtiques sectorials.

Amb 130 membres externs dels consells assessors, 300 empreses i institucions, 140 grups de recerca i més de 700 investigadors implicats, els Campus Sectorials han centrat fins ara la seva activitat en l'organització de jornades o seminaris, en l'impuls de projectes com els d'Especialització i Competitivitat Territorial recentment concedits o en la participació en xarxes a nivell internacional que projectin l'activitat de la UdG més enllà de la demarcació de Girona.

Els Campus Sectorials aquest any han fet un pas més i impulsen la plataforma InnovaGirona, un espai de participació i col·laboració al servei del territori gironí, on confluiran els interessos, les idees i el coneixement d’agents de recerca, empreses, administracions públiques i ciutadania per donar respostes als reptes d’innovació del nostre entorn.

El llançament de la plataforma es preveu pel final de la tardor de 2021. Les persones que visitin l’estand de la UdG a la fira podran obtenir-ne més informació.

Les càtedres
En el moment de la seva creació, l’any 1991, la Universitat de Girona tenia una sola càtedra, la històrica Ferrater Mora de Pensament Contemporani, que ha portat a la ciutat pensadors de gran renom. Trenta anys després la UdG té escampats pel territori quaranta d’aquests centres d’estudi, recerca i divulgació, gràcies a la implicació d’institucions, organismes oficials i empreses. Destaquem l’aprovació recent de la Càtedra de Didàctica de les Matemàtiques Maria Antònia Canals, per un acord entre la Universitat de Girona, el Departament d’Educació i l’Ajuntament de Girona, amb l’objectiu d’impulsar el desenvolupament professional dels mestres i contribuir al desenvolupament de la competència matemàtica dels nens i nenes.

Les càtedres proposen el debat i la reflexió a partir de temàtiques molt diverses, amb la voluntat de difondre el coneixement a tota la població. Els àmbits que abracen les càtedres són extremadament variats, oberts a una àmplia gamma de les ciències, les humanitats i la tecnologia. Entre d’altres, podem esmentar la salut i la medicina, l’empresa i l’emprenedoria, l’educació i el desenvolupament humà, la filosofia, els recursos naturals, les herències culturals, la solidaritat, l’art i la literatura, la política, les matemàtiques, l’urbanisme, la biologia i el medi ambient, la història, el dret, els avenços tecnològics, el suro, la pedagogia o la gastronomia.

Algunes d’aquestes càtedres mostraran part de la seva activitat a l’estand de la Fira de Mostres, amb xerrades o tallers.