Universitat de Girona

La UdG aprova un nou Pla d’ambientalització per reduir un 50% les emissions de carboni el 2030

El pla serà l’eina que guiarà les accions de futur de la UdG en matèria ambiental i climàtica i està alineat amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible. El document vol “generar consciència i coneixement sobre la problemàtica ambiental”.

La Universitat de Girona (UdG) ha aprovat el nou Pla d’ambientalització que haurà de portar la institució a reduir un 50 per cent les emissions de carboni el 2030. L’objectiu central és “orientar decididament les polítiques relatives als espais i a les activitats de la UdG perquè siguin conseqüents amb l’emergència de reduir les emissions de carboni un 50 % el 2030”.

Actualment, la petjada de carboni de la UdG és de 16.500 tones de CO2 equivalent. El pla, aprovat avui en Consell de Govern, és la nova eina de la UdG per guiar les accions de futur en matèria ambiental i climàtica i està alineat amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible. El document també vol ser útil a l’hora de “generar consciència i coneixement sobre la problemàtica ambiental”.

El pla es desplega en tres àmbits: emergència climàtica, vida al campus, i formació i sensibilització. Aquests àmbits donen lloc a vuit línies d’actuació, que són la base del desplegament d’accions “reals i factibles”, segons afirma el delegat del rector per al Territori i la Sostenibilitat, Jaume Feliu. Aquestes línies aborden aspectes com la mobilitat, l’energia, l’inventari d’emissions, el pressupost de carboni, el consum i la gestió de residus, la gestió d’espais, la formació per a la sostenibilitat i la comunicació ambiental.

En l’actualitat, la mobilitat suposa al voltant del 90 % de les emissions totals derivades de l’activitat de la UdG. Per tant, reduir els desplaçaments quotidians realitzats amb vehicle privat i de manera individualitzada per accedir als campus representa un dels majors reptes del pla. El text també preveu la producció d’energia a partir de fonts renovables, a més de disminuir el consum actual. Entre d’altres, també destaca l’aposta “dràstica” per la reducció i gestió dels residus. “Volem ser part de la solució, una eina al servei del canvi de model”, subratlla Feliu.

Un antecedent pioner
El Consell de Govern va acordar el 2019 la creació d’una Comissió Tècnica per a la revisió del Pla estratègic d’ambientalització, un exemple pioner de la responsabilitat ambiental de la institució elaborat entre el 1998 i 1999 i aprovat oficialment el 2000.

Aquell primer pla, únic al sistema universitari català, ha actuat com a full de ruta de la UdG durant més de vint anys. Això ha permès que la Universitat de Girona se situï en una posició avançada en la gestió de les polítiques ambientals. N’és un indicador la classificació de la UdG en el rànquing internacional GreenMetric (2020): se situa en el lloc 91 de les 912 universitats analitzades, i en la segona de l’àmbit català.

Malgrat ser una revisió, el nou document presenta canvis en l’estructura i els objectius d’elements importants, especialment aquells relacionats amb les qüestions climàtiques.

Pla compartit
Aquest document ha estat redactat, segons Jaume Feliu, “aprofitant les diferents experteses, coneixements i opinions” de la comunitat universitària. És, per tant, fruit d’un treball col·lectiu. Els membres que han format part de la Comissió Tècnica són: la directora de l’Institut de Medi Ambient, Carolina Martí Llambrich; la cap de la Unitat de Compromís Social, Sílvia Lloveras Pimentel; el cap de l’Oficina Verda, Pep Juandó Mayoral; el cap del Servei d’Oficina Tècnica i Manteniment, Joan Roca Ferrés; el membre del Consell d’Estudiants de la UdG, Biel Cardona Gilabert; el membre del personal d’administració i serveis de la UdG, Pau Planas Puigbert; i el membre del personal docent i investigador de la UdG, Pere Roura Grabulosa, a més del mateix delegat del rector per al Territori i la Sostenibilitat. El conjunt de la comunitat universitària també ha tingut accés a l’esborrany del document i ha tingut la possibilitat de participar en el seu contingut a partir de propostes, comentaris i esmenes.

El desplegament, la implantació i el seguiment de les accions s’han encarregat a dos òrgans de la Universitat: la Comissió Tècnica, per assessorar, mitjançar i monitorar; i l’Àrea de Sostenibilitat de la Unitat de Compromís Social, per desenvolupar la coordinació i les d’execució, tècniques i pressupostàries.

Compromís amb la sostenibilitat
La Universitat de Girona ha tingut des dels seus inicis, ara fa 30 anys, una sensibilitat ambiental destacable i un fort compromís amb la justícia social, ambiental i territorial. Nombrosos grups de recerca, estudis, instituts, càtedres, campus i associacions han centrat les seves activitats en la millora ambiental i han creat i difós coneixement al respecte.

En els darrers temps, aquesta pulsió de la comunitat universitària de Girona en favor de la responsabilitat ambiental ha estat també ben present. L’any 2019 el moviment Fridays for Future Girona va ser pioner a l’Estat i àmpliament difós per l’estudiantat.

El procés del Pla estratègic UdG2030 va determinar, també el 2019, la sostenibilitat com una de les tres estratègies potencials per a la UdG. En la votació de les tres hipòtesis del Pla estratègic, la corresponent al tema del desenvolupament sostenible va quedar molt ben posicionada, just darrere de l’opció guanyadora, que era l’anomenada “Suma d’intel·ligències”, de manera que es va acordar que el Pla estratègic de la UdG2030 “Suma d’intel·ligències” tindria un component considerable de desenvolupament sostenible.

Una darrera mostra d’implicació en la protecció del medi va ser la demanda de la comunitat universitària en favor de la declaració d’emergència climàtica aprovada l’estiu de 2019. La declaració va suposar, de fet, el punt de partida de la revisió del Pla d’ambientalització vigent per adaptar-lo a les noves i urgents necessitats socials i ambientals.