Universitat de Girona

Arriba la nova edició de la Nit de la Recerca, una cita imprescindible de la divulgació científica

La Nit de la Recerca, el 24 de setembre, donarà el tret de sortida al programa d’activitats divulgatives de la UdG per a aquesta tardor. Aquesta gran festa de la ciència tindrà lloc simultàniament a més de 300 ciutats europees. A Girona es farà a la Casa de Cultura, a Santa Cristina d’Aro i Olot i comptarà amb el televisiu Dani Jiménez com a mestre de cerimònies.

La Nit de la Recerca tornarà a la Casa de Cultura de Girona (Plaça Pompeu Fabra, 6) aquest divendres, 24 de setembre, per divulgar la recerca entre el públic familiar. Ja fa 15 anys que la ciutat de Girona compta amb aquesta iniciativa que, organitzada per la Càtedra de Cultura Científica i Comunicació Digital (C4D) de la Universitat de Girona (UdG), s’ha convertit en una cita imprescindible per a descobrir la ciència des d’un punt de vista divulgatiu i divertit.

A partir de les cinc de la tarda, el pati de la Casa de Cultura s’emplenarà de tallers proposats per investigadors i investigadores de la UdG de diferents àmbits de coneixement. A més d’aquestes experiències divulgatives, el programa es completarà amb els experiments espectaculars del presentador i divulgador científic, Dani Jiménez, que actuarà com a mestre de cerimònies de la festa.

Aquest any, la Nit de la Recerca organitzarà activitats més enllà de la Casa de Cultura. Vinculades a aquest esdeveniment, la C4D realitzarà un itinerari matemàgic per Santa Cristina d’Aro, divendres al matí, guiat pels seus tres creadors: els investigadors Miquel Duran i Fernando Blasco, i el regidor d’ensenyament de l’ajuntament del mateix municipi, David Segarra. La Nit de la Recerca també farà parada a Olot, on tindrà lloc un Toc de Ciència el dissabte a la tarda.

La Nit de la Recerca recupera la presencialitat després que, l’any passat, amb motiu de la pandèmia, es va haver d’organitzar en format virtual. La present edició tindrà en compte totes les mesures existents per prevenir el contagi de la Covid-19 i hi haurà control de l’aforament.

Una tardor plena d’activitats divulgatives
Coincidint amb la Nit de la Recerca, la UdG inaugurarà el cicle de xerrades “Un dia en la #UdGRecerca”, a càrrec de científics que explicaran la seva tasca des dels vessants professional i humà (per què es dediquen a la recerca, què investiguen, com és la vida d’un científic?). El cicle es durà a terme cada mes al llarg del curs acadèmic i consistirà en 23 sessions en format virtual, adreçades a estudiants de secundària amb l’objectiu de fomentar vocacions entre l’alumnat del nostre país.

A més, la Universitat de Girona participarà de nou en la 26a Setmana de la Ciència que la Fundació Catalana per la Recerca i la Innovació (FCRi) organitza del 12 al 21 de novembre a tot Catalunya. Durant tota la setmana tindran lloc moltes activitats de divulgació científica arreu del país. Jornades de portes obertes, activitats virtuals, exposicions, tallers científics són alguns dels formats de la gran oferta a l’abast de tothom.

Finalment, la Facultat de Ciències celebrarà la Diada de Sant Albert, patró de la ciència i els científics, obrint les seves portes als estudiants de Batxillerat el 18 de novembre. Aquests estudiants podran assistir a conferències, tallers científics i visites guiades a les instal·lacions i serveis de la Facultat.

La Delegada del Rector per a la Promoció i Divulgació, Sílvia Simon, afirma que “totes aquestes iniciatives estan destinades a enfortir les relacions de la Universitat de Girona amb l'ensenyament no universitari i la ciutadania en general”. A més, pretenen acostar la recerca al públic no expert i fomentar les vocacions científiques.