Universitat de Girona

Alumnes de màster de la Politècnica reben el Premi a la Creativitat per a Joves 2019

Els enginyers Albert Roca Calm i Miquel Cruañas Sanz han elaborat els treballs finals de màster més creatius premiats a la Diada de l’Enginyer del Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya.

La Diada de l’Enginyer del Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya (EIC) ha premiat el Treball Final de Màster “Disseny i Fabricació d’un atomitzadora polimèrica per a fabricació additiva”, realitzat pels alumnes de l’Escola Politècnica Superior de la Universitat de Girona (UdG), Albert Roca Calm i Miquel Cruañas Sanz. Han estat co-tutoritzats per la doctora Maria Luisa Garcia-Romeu.

Els enginyers Roca i Cruañas van presentar el seu TFM a la convocatòria del 2019 i van obtenir una qualificació d’excel·lent.

Al treball, els enginyers proposen una solució a la problemàtica d’obtenir materials d’interès per a la investigació en tecnologies de fabricació additiva. Actualment, hi ha un número relativament petit de companyies especialitzades en generació de material per a tecnologies SLS (Selective Laser Sintering) o Inkjet i aquests materials són bàsicament aliatges metàl·lics que es troben en forma de pols esfèrica. Per això, en aquest projecte es dissenya i fabrica una atomitzadora polimèrica, és a dir, una màquina capaç de generar partícules esfèriques de dimensions micromètriques que serviran de material base per a la fabricació de peces mitjançant fabricació additiva, ampliant el ventall de materials disponibles per aquestes tecnologies, tant pel prototipatge com per la recerca.

D’entre totes les tecnologies d’atomització polimèrica avaluades i recollides es va decidir dissenyar i fabricar dos capçals atomitzadors, un de GAP (Gas atomization of Polymers) i un d’Spray Drying. La raó principal d’aquesta elecció és la possibilitat d’atomitzar més tipus de polímers, ja que cada tècnica té certes limitacions inherents al propi procés. Així doncs, els polímers de baixa viscositat seran susceptibles a ésser atomitzats per GAP amb alts cabals, i els polímers d’alta viscositat s’atomitzaran mitjançant Spray Drying en cabals més reduïts.

El treball compleix amb la vessant de disseny més teòrica, i també inclou la fabricació d’un prototipus amb els dos capçals, que ha permès la realització d’una part experimental on l’alumne exposa i discuteix els resultats obtinguts.