Universitat de Girona

La UdG contribueix a un informe per reduir els plàstics d’un sol ús en el turisme internacional

Dues organitzacions internacionals han impulsat un informe que aborda la problemàtica dels productes de plàstic d’un sol ús en l’àmbit dels viatges i el turisme a tot el món. Un equip científic multidisciplinari de la UdG ha aportat la recerca prèvia per centrar la qüestió i elaborar les conclusions.

Investigadors i investigadores de la Universitat de Girona (UdG) han participat en un informe internacional amb l’objectiu de reduir, a tot el món, els plàstics d’un sol ús en el sector dels viatges i el turisme. Si bé ja ha entrat en vigor la directiva que prohibeix a Europa alguns d’aquests productes, aquesta realitat no és la mateixa a tot arreu. A més, l’increment de la fabricació de plàstic per produir material d’usar i llençar ha estat una greu conseqüència de la pandèmia de la COVID-19. La por al contagi ha disparat l’ús de guants, bates, altres equips de protecció individual, envasos i bosses.

Les organitzacions internacional World Travel & Tourism Council (WTTC) i United Nations Environment Programme (UNEP) han impulsat l’informe "Rethinking single-use plastic products in travel and tourism" sobre aquesta problemàtica, concretament, en l’àmbit del turisme. Un equip científic de la UdG hi ha contribuït des de disciplines diferents i ha aportat la recerca prèvia per centrar la qüestió i elaborar les conclusions.

Hi han participat els membres del grup de recerca en Xarxes organitzatives, innovació i desenvolupament d'estratègies i productes turístics i del Campus Turisme, Jordi Juárez, Dani Blasco i Jaume Guia; l’investigador del Grup de Recerca LEPAMAP-PRODIS i del Campus Compòsits, Marc Delgado-Aguilar; i les científiques del Grup de Recerca Medi Ambient i Tecnologies de la Informació Geogràfica i del Campus Aigua, Anna Ribas, Ariadna Gabarda-Mallorquí i Laura Amorós.

Impulsar el canvi
Aquest informe és un primer pas per classificar els productes de plàstic d’un sol ús a tota la cadena de valor del sector turístic, identificar aquells que tenen un major impacte ambiental i proporcionar recomanacions pràctiques i estratègiques a empreses i responsables polítics. En aquest sentit, es pretén ajudar els grups d'interès a prendre mesures col·lectives cap a accions i polítiques coordinades que impulsin un canvi cap a models de reducció i reutilització, d'acord amb els principis de circularitat.

Segons l’informe, calen solucions globals per atendre les preocupacions corporatives sobre els productes de plàstic d’un sol ús. El document té com a objectiu donar suport a la presa de decisions informades per fer la transició a alternatives sostenibles.

Les recomanacions inclouen donar preferència contractual als proveïdors de productes reutilitzables; planificar de manera proactiva procediments que evitin el retorn a productes de plàstic d’un sol ús en cas de brots de malalties; donar suport a la investigació i la innovació en el disseny de productes i models de serveis que redueixin l'ús d'articles de plàstic; i revisar les polítiques i estàndards de qualitat tenint en compte la reducció de residus i la circularitat.

La demanda d'articles de plàstic d'un sol ús ha augmentat considerablement durant els darrers anys perquè la seguretat alimentària genera una preocupació de primer ordre entre els turistes i els serveis de menjar per emportar. Segons l'Institut de Medi Ambient de Tailàndia, els residus de plàstic han augmentat de 1.500 a 6.300 tones al dia, a causa de l'augment dels lliuraments d'aliments a domicili.

Per l’investigador de la UdG Dani Blasco, “la pandèmia ha accelerat l'agenda de sostenibilitat i s’espera que, en un futur proper, les empreses continuïn reduint els residus de productes plàstics d’un sol ús i impulsin la circularitat per protegir la humanitat i el planeta”. “Aquest informe deixa clar que cada vegada els consumidors prenen decisions de manera més conscient i donen suport a les iniciatives de sostenibilitat de les empreses", afegeix.

Més turisme ecològic

La pandèmia també ha catalitzat la demanda d’experiències de turisme ecològic a tot el món. El 82% de la població és conscient dels residus plàstics i ja s’estan prenent accions pràctiques per combatre aquest tipus de contaminació.

El sector turístic té, segons les organitzacions impulsores de l’informe, un paper clau a l'hora d'abordar les triples crisis planetàries: el canvi climàtic, la pèrdua de biodiversitat i la contaminació, així com fer realitat la circularitat en l'ús dels plàstics. L’aparició de la COVID-19 i la consegüent proliferació de productes de plàstic d’un sol ús ha afegit una gran urgència a les crisis. Amb aquest informe, s’espera encoratjar els grups d'interès d'aquesta indústria a afrontar aquest desafiament polifacètic per garantir canvis significatius i duradors.