Universitat de Girona

Els caladors de gamba vermella del Mediterrani estan connectats pel desplaçament dels exemplars

Un estudi de la Universitat de Girona ha analitzat el moviment dels individus d’aquesta espècie mitjançant l’anàlisi del ADN. L’equip científic ha confirmat que, en els caladors analitzats, la gamba vermella gaudeix d’una bona salut genètica i, per tant, respon bé a l’activitat pesquera.

El desplaçament d’individus de gamba vermella al litoral mediterrani és encara força desconegut. Ara, un estudi recent de la Universitat de Girona (UdG) aporta noves dades, per primera vegada, des de la vessant genètica. La gamba vermella (Aristeus antennatus), també coneguda com gamba rosada o gamba de Palamós, és un important recurs pesquer explotat per la flota d’arrossegament al llarg de tota la costa mediterrània espanyola. Per garantir la sostenibilitat del recurs pesquer a mitjà i llarg termini és imprescindible conèixer amb més detall algunes característiques d’aquestes poblacions. Un dels trets més importants és el desplaçament d’individus (connexió genètica) ja que aquesta informació permetrà els gestors dels caladors desenvolupar un pla de gestió integral tenint en compte aspectes fins ara desconeguts.

Un equip del Laboratori d’Ictiologia Genètica de la UdG ha constatat que els individus de gamba vermella es mouen entre els set principals caladors d’aquesta espècie que existeixen des del Golf de Lleó fins a Santa Pola, al sud d’Alacant. Entre aquests caladors, també s’hi compten els de Port de la Selva, Roses, Palamós, Blanes i Vilanova i la Geltrú. Els responsables de l’estudi han detectat que els desplaçaments tenen lloc en tots els estadis del cicle de vida de la gamba –larves, joves i adults– i es produeixen passivament per les corrents marines però, també, de manera autònoma.

L’equip científic de la UdG, dirigit per la biòloga Marina Roldán, ha investigat els mecanismes genètics implicats en la connexió entre poblacions de la gamba vermella. S’han identificat i analitzat dotze marcadors moleculars altament variables en el genoma de la gamba, tant de mascles com de femelles. L’estudi ha comparat els set caladors per determinar la mobilitat que s’hi estableix i s’ha pogut confirmar que és “molt elevada”, segons confirma Marina Roldán, que també és Catedràtica d’Universitat del Departament de Biologia de la UdG .

En el marc del projecte, l’equip científic també ha comparat les dades dins un mateix calador en dos anys diferents, 2016 i 2017. “Repetir aquesta metodologia ens ha permès comprovar que les poblacions són molt estables i això fa que puguem assegurar que els caladors analitzats presenten una bona salut genètica”, assegura Marina Roldán. Per la investigadora, aquesta salut genètica “indica una bona resposta natural a la pesca en tots aquests caladors”.

L’estudi es fruit del treball en equip del Laboratori d’Ictiologia Genètica, amb seu al Campus Montilivi, i amb una llarga experiència en l’estudi de la base genètica de diferents aspectes biològics de la gamba vermella. L’estudi s’ha publicat recentment a Scientific Reports, del grup Nature. La recerca compta amb finançament del Ministeri d’Economia i Competitivitat, en el marc d’una línia de recerca aplicada per estudiar el genoma de la gamba vermella i les seves implicacions en la gestió d’una pesca sostenible.

Referència de l’article científic: Agulló, M., Heras, S., García-Marín JL., Vera M., Planella, L., Roldán MI. 2020. Genetic analyses reveal temporal stability and connectivity pattern in blue and red shrimp Aristeus antennatus populations. Scientific Reports 10, 21505. https://www.nature.com/articles/s41598-020-78634-2