Universitat de Girona

Les conferències de la Càtedra d'Esport i Educació Física aborda qüestions científiques d'actualitat

Més de 150 persones han participat a les conferències organitzades per la Càtedra d’Esport i Educació Física – Centre d’Estudis Olímpics de la Universitat de Girona. Les conferències han abordat qüestions científiques d’actualitat referents a l’entrenament de la força i a la fisiologia humana.

Més de 150 persones han seguit el cicle de conferències de la Càtedra d'Esport i Educació Física – Centre d’Estudis Olímpics de la Universitat de Girona (UdG) que, aquesta vegada, ha tingut lloc en línia. Això ha permès que hi hagi assistit públic procedent de punts geogràfics diversos: des de Catalunya i altres punts de l'Estat (Illes Canàries, País Valencià, Aragó, Galícia...) fins a altres punts de la geografia mundial com Mèxic, Uruguai, Perú, Argentina o Portugal).

En els darrers anys, la recerca científica al voltant de l’esport (rendiment esportiu, genètica, força...) ha estat avançant molt ràpid. Per aquest motiu, la Càtedra d’Esport i Educació Física – Centre d’Estudis Olímpics de la UdG va iniciar el 2019 el “Cicle de conferències d’Esport i Ciència” amb la intenció d’establir ponts entre l’espot i la ciència que estiguin a l’abast de tothom. Les conferències que s’emmarquen en aquest cicle responen a temes científics diversos que tenen a veure amb l’esport per tal d’acostar aquest aspecte més científic, que sol provenir del laboratori, a la gent que està en el dia a dia.

La tercera edició del Cicle de Conferències d’Esport i Ciència ha comptat amb les conferències dels experts Jesús G. Pallarés i Sergi Garcia Retortillo.

El 21 d’abril, Jesús G. Pallarés ha pronunciat la conferència “Nuevas estrategias del entrenamiento de fuerza para la optimización del rendimiento deportivo”, on ha exposat alguns dels descobriments realitzats en el grup de recerca que lidera (Human Performance & Sports Science). A partir d’anar desgranant els seus experiments més rellevants, ha teixit una argumentació fonamentada que l'ha permès arribar a conclusions sòlides per respondre preguntes habituals en l’entrenament de força com: "És millor treballar l’esquat complet, paral·lel o mig esquat?". En el cas del rang de moviment en exercicis no específics però útils (p.e. esquat, press banca), segons Pallarés, "la utilització d’un rang de moviment complet representa l’estratègia més efectiva per maximitzar les adaptacions neuromusculars i funcionals de l’atleta, mentre que es redueix el possible risc de lesió associat a l’entrenament de força”. El ponent també ha reflexionat sobre altres aspectes com el treball a partir de repeticions amb rebot o amb parada, o com calcular la intensitat en el treball de força.

El 28 d’abril, Sergi Garcia Retortillo ha pronunciat la conferència "Network Physiology of Exercice: ¿Cómo se comunican nuestros órganos? Nuevos horizontes en la valoración de la condición física” i ha exposat una nova manera d’entendre la fisiologia humana. Tradicionalment, la fisiologia s’ha centrat en investigar amb molt detall -però de manera aïllada- què succeeix en els diferents òrgans que composen el sistema humà, és a dir, seguint un enfocament d’integració vertical. Sense la intenció de contraposar-se amb la fisiologia clàssica, més aviat per complementar-la i intentar explicar aspectes encara desconeguts, va néixer la Network Physiology. Es tracta d'una nova manera d’explicar la fisiologia humana seguint un enfocament d’integració horitzontal i que, amb paraules del ponent, "posa el focus en entendre com diferents òrgans es comuniquen en diferents nivells".

A continuació, el ponent l'ha situada en el camp de l’exercici i ha presentat els treballs més recents. García Retortillo ha remarcat una de les majors aportacions de la Network Physiology en l’àmbit de la valoració funcional: els nous biomarcadors. Aquests biomarcadors donen informació sobre com els òrgans es relacionen i, el més important, informació diferent a la que s’obté amb les variables clàssiques.

Les dues conferències estaran disponibles al Repositori Digital de la Universitat de Girona (DUGiMedia): http://diobma.udg.edu/handle/10256.1/6034