Universitat de Girona

La UdG fomenta la cooperació entre universitat i empresa a Albània, Bòsnia-Herzegovina i Montenegro

Un equip d’investigadors i l’OITT impulsen la creació d’oficines de transferència de coneixement i tecnologia a cinc universitats de països balcànics. El projecte KnowHub, finançat amb fons europeus, té l’objectiu de millorar la competitivitat, la capacitat innovadora i l’esperit emprenedor.

La Universitat de Girona (UdG) impulsarà la creació d’oficines de transferència de coneixement i tecnologia a universitats d’Albània, Bosnia-Herzegovina i Montenegro en el marc d’un projecte finançat per la Comissió Europea. Un equip científic i l’Oficina d’Investigació i Transferència Tecnològica (OITT) de la UdG desenvoluparan el projecte KnowHub amb l’objectiu dissenyar i implementar unitats de valorització de coneixement i, així, incrementar la competitivitat, la capacitat innovadora i l’esperit emprenedor a aquestes universitats balcàniques. El projecte compta amb la participació de socis d’Àustria i Finlàndia.

Durant els anys 90, les guerres que van sacsejar la península balcànica i els canvis socioeconòmics que se’n van derivar van escapçar la relació universitat-empresa a Albània, Bosnia-Herzegovina i Montenegro. “Vint anys més tard, unes condicions de mercat lliure i sistema globalitzat haurien d’afavorir la represa de la cooperació universitat-empresa”, assenyala una de les responsables del projecte a la UdG, Andrea Bikfalvi. “Tanmateix, barreres com la manca de consciència de les capacitats de les universitats, una alta càrrega burocràtica en les administracions públiques a causa de l'absència d'una finestreta única i una gran mancança d'infraestructures i equipament, alenteixen la represa d’aquesta relació tan necessària per a la millora econòmica i social”, afirma la investigadora.

La Universitat de Girona participa com a soci mentor en aquest projecte internacional que vol impulsar el restabliment de la cooperació universitat-empresa en cinc universitats d’aquests tres països. L’equip de la UdG està format pels investigadors del departament d’Organització, Gestió Empresarial i Disseny de Producte Andrea Bikfalvi, Josep Llach i Dani Blasco, i el tècnic en transferència de la OITT de la UdG, Ferran Lázaro.

Les oficines de transferència de coneixement i tecnologia no seran dissenyades com a centres de recerca sinó com a plataformes de contacte entre les mateixes universitats i les empreses i la societat. L’objectiu és que es converteixin en un pol d’atracció per a les empreses de l’entorn, especialment les empreses emergents. Els socis del projecte faran de mentors del personal investigador d’aquestes universitats i els formaran amb coneixements i habilitats com, per exemple, en l’ús de tecnologia de prototipatge ràpid.

La creació de les oficines millorarà la participació de les universitats en projectes i programes internacionals, promourà la detecció i valorització dels resultats de la investigació, permetrà la creació de relacions estratègiques amb la indústria, i afavorirà les relacions comercials amb possibles patrocinadors. En concret, l’equip de recerca de la UdG desenvoluparà tasques de mentoria a dues universitats d’Albània: la Universitat Europea de Tirana i la Universitat de Vlora.

El projecte, que acabarà a finals del 2022, s’anomena “Reconnecting universities and enterprises to unleash regional innovation and entrepreneurial activity (KnowHub)” i compta amb un pressupost total de 904.365 €, dels quals 39.308 € corresponen a la UdG.