Universitat de Girona

La UdG aporta coneixement en les obres per automatitzar els canals de reg de Sant Julià a Jafre

El Grup de Recerca en Enginyeria i Gestió del Reg, liderat per Francesc Ramírez de Cartagena Bisbe, ha avaluat l’estat de conservació de l’obra civil i dels elements de regulació i ha analitzat el comportament hidràulic de la xarxa de transport per tal de determinar-ne la seva capacitat. També ha realitzat un estudi exhaustiu dels punts crítics de vessament. Les obres s'han iniciat aquest mes de març.

Les obres per automatitzar i controlar els canals de reg de la Comunitat de Regants de St. Julià de Ramis, Cervià de Ter, St. Jordi Desvalls, Colomers i Jafre han començat aquest mes de març. L’actuació permetrà gestionar l’ús de l’aigua de reg de manera integrada des de capçalera del canal principal fins a l’aplicació de l’aigua a parcel·la. El canal principal té una longitud de 20 km i dona servei a 1.200 hectàrees de cultiu ubicades a les comarques del Gironès i del Baix Empordà.

El maneig de la infraestructura, que no s’havia actualitzat des de la seva instal·lació, es realitza d’una manera completament manual i en base a l’experiència del guarda aigua i la comunicació entre aquest i els regants. Tampoc es disposa de dades de necessitats d’aigua de reg, cabals, nivells i consums.

El Grup de Recerca en Enginyeria i Gestió del Reg de la Universitat de Girona (UdG), liderat per Francesc Ramírez de Cartagena Bisbe, ha avaluat l’estat de conservació de l’obra civil i dels elements de regulació i ha analitzat el comportament hidràulic de la xarxa de transport per tal de determinar-ne la seva capacitat. També ha realitzat un estudi exhaustiu dels punts crítics de vessament.

L’actuació, que forma part del projecte “Girona, Regió Sensible a l’Aigua”, comprèn la instal·lació de quatre comportes de regulació automatitzades, mesuradors de cabal de cabal i nivell d’aigua. L’actuació també comprèn la instal·lació d’elements de regulació i mesura automatitzats d’un canal secundari així com d’una comporta de drenatge.

Tots els elements, alimentats amb energia solar i preparats per transmetre dades, permeten disposar d’informació en temps real i actuar remotament amb l’objectiu de millorar l’adaptació de l’oferta d’aigua a la demanda dels regants.

Tal com va exposar l'investigador de la UdG Miquel Duran Ros, en una taula rodona, la gestió de l’aigua de reg de forma integrada i en temps real permetrà millorar l’eficiència de reg i evitant els excedents. En aquest mateix acte, el president de la Comunitat de Regants, Narcís Illa, va destacar la millora que suposa aquesta actuació i que s'ha assolit gràcies a la col·laboració entre regants i institucions del territori.