Universitat de Girona

La UdG participa en un programa de la xarxa XRE4S per traslladar tecnologies al mercat

La xarxa R+D+I Energy for Society (XRE4S) ha impulsat la primera edició del programa Lab to Market (L2M), que ofereix assessorament per identificar tecnologies amb potencial de comercialització. L'objectiu final és ajudar els grups de recerca a protegir les innovacions, trobar llicenciataris o valoritzar la tecnologia a través d'una 'spin-off'.

Un total de vuit equips de recerca de Catalunya han participat en la primera edició del programa Lab to Market (L2M), una iniciativa impulsada per la Xarxa R+D+I Energy for Society (XRE4S) amb l'objectiu d'ajudar els participants a identificar tecnologies que tinguin potencial de comercialització. En aquesta primera edició, la Universitat de Girona (UdG) n'ha estat part a través del projecte de la investigadora del grup LEQUIA, Raquel Garcia Pacheco. A més de la UdG, el programa ha inclòs projectes de l'Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC), l'Institut de Ciència de Materials de Barcelona (ICMAB-CSIC) i la Universitat de Lleida.

El programa, que encara està en funcionament, ofereix atenció personalitzada als investigadors que formen part de la xarxa i que volen valoritzar o transferir una tecnologia en el camp de l'energia. En una primera fase, els experts fan un preassessorament de les tecnologies per determinar el grau d'innovació, el nivell de protecció intel·lectual i el potencial de comercialització. Posteriorment, segons la promotora de la XRE4S, Joana Tarrés, “es duu a terme un assessorament personalitzat i detallat en estratègia de mercat, el model de negoci i l'estratègia de protecció de la propietat intel·lectual d'un nombre limitat de tecnologies que han superat la primera fase”. A més, s'ha elaborat una guia adreçada als investigadors amb consells per traslladar les tecnologies del laboratori al mercat.

L'objectiu final del programa L2M és ajudar als grups a protegir les innovacions, trobar llicenciataris o valoritzar la tecnologia a través d'una 'spin-off'. Tarrés, que ha avançat que aquest mes s'organitzarà una nova edició del programa, ha assegurat que els participants “estan molt motivats” i que el seu grau de satisfacció “és molt alt”.

En aquest sentit, la investigadora de la UdG Raquel García ha destacat que participar en el programa L2M “és l'ocasió ideal per explorar les oportunitats de mercat de les tecnologies que es troben en fase laboratori o pilot” i, en el cas concret del seu equip, els ha ajudat a “promocionar idees en fòrums de negoci, avançar en l'anàlisi de mercat de la nostra tecnologia de regeneració i reciclatge de membranes i verificar en quins sectors la nostra solució s'ajusta a la demanda del mercat”.

Una xarxa que engloba 35 grups de recerca catalans
La XRE4S, liderada per l'IREC, engloba 35 grups de recerca de 14 universitats, centres tecnològics i de recerca de Catalunya. En total, agrupa 528 investigadors, que treballen en les àrees de tecnologies baixes en carboni, xarxes i distribució elèctriques i eficiència energètica.
Aquest organisme és una evolució de la Xarxa d'R+D+I en Materials Avançats per a l'Energia (XaRMAE) que va néixer el 2003. El 2018, la XaRMAE es va reconfigurar amb la voluntat d'ampliar el seu abast temàtic a tots els àmbits de l'energia i convertir-se en una xarxa transversal i interdisciplinar que promogués la transició energètica a escala catalana i internacional.

La XRE4S és un projecte cofinançat pels Fons Europeus de Desenvolupament Regional de la Unió Europea en el marc del PO FEDER de Catalunya 2014-2020 i el suport de la Secretaria d’Universitats i Recerca del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.